وزیر نفت خبر داد

کشف میدان جدید گازی «خیام» با ارزش 50 میلیارد دلار در شرق عسلویه

(یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹) ۱۲:۱۶

دکتر سیدمسعود میرکاظمی از کشف میدان جدید گازی «خیام» خبرداد و گفت: ارزش گاز و میعانات گازی این میدان دست کم 50 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، وزیر نفت صبح امروز (یکشنبه 26 دی) در یک کنفرانس خبری، با اعلام خبر کشف میدان گازی خیام در شرق عسلویه و در سواحل خلیج فارس، افزود: این میدان جدید گازی 260 میلیارد مترمکعب ذخیره گاز درجا و 220 میلیون بشکه میعانات گازی دارد که بیش از 80 درصد گاز آن قابل برداشت است.

وی تصریح کرد: با حفر 18 تا 21 حلقه چاه 210 میلیارد مترمکعب گاز این میدان با تولید روزانه 24 میلیون مترمکعب قابل استحصال خواهد بود.

دکتر میرکاظمی با بیان اینکه با فناوری فعلی 100 میلیون بشکه از میعانات گازی این میدان نیز قابل برداشت است، یادآور شد: با احتساب ارزش هر بشکه میعانات گازی 60 دلار و هر مترمکعب گاز 20 سنت، این میدان جدید گازی بیش از 50 میلیارد دلار ارزش دارد.

 دعوت وزیر نفت از مردم برای صرفه جویی در مصرف گاز

وزیر نفت در همین حال با تاکید بر اینکه مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی کنند، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، رکورد مصرف گاز کشور به روزانه 530 میلیون متر مکعب رسیده که از مردم، صنعتگران و سایر بخش هایی که گاز مصرف می کنند درخواست داریم در مصرف این حامل انرژی صرفه جویی کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش عمده ای از سوخت نیروگاه ها از طریق سوخت مایع تامین می شود، اظهار داشت: اگر قرار بود سوخت نیروگاه ها نیز با گاز تامین شود مصرف این حامل انرژی در کشور بسیار افزایش می یافت.

وزیر نفت افزود: امیدواریم با هدفمند کردن یارانه ها به مصرف منطقی دست یافته تا از این طریق امکان افزایش حجم صادرات گاز به مناطق مختلف دنیا را داشته باشیم.

وزیر نفت در باره تامین گاز واحدهای صنعتی گفت: با افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی و کاهش مصرف گاز، می توانیم گاز واحدهای صنعتی را تامین و این حامل انرژی را جایگزین سوخت مایع کنیم.

وی با بیان این که بیشترین حجم سرمایه گذاری در پارس جنوبی در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد سال آینده نخستین واحدهای فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی به بهره برداری برسد.


ذخایر بنزین در وضعیت مطلوب قرار دارد

وزیر نفت در باره میزان تولید بنزین در پتروشیمی های کشور گفت: هم اکنون ایران با دارا بودن ذخایر بنزین بسیار مناسب، مشکلی در زمینه تامین بنزین ندارد، زیرا ایران از قدیم به دلیل موقعیت استراتژیک خود در منطقه به راحتی قادر به سوآپ، ترانزیت و واردات و صادرات به این فرآورده نفتی بوده؛ از این رو اعمال محدودیت های کشورهای غربی در زمینه فروش بنزین به کشور ما شکست خورده است.

وزیر نفت گفت: به دلیل وجود ذخایر بنزین مناسب و کاهش مصرف این فرآورده به دلیل اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها، مسئولیت واردات و صادرات بنزین را به پالایشگاه های نفت و مجتمع های پتروشیمی واگذار کرده ایم تا آنها در صورت صلاحدید این کار را انجام دهند.

وزیر نفت ایجاد آلودگی در هوای شهر تهران به دلیل تولید و عرضه بنزین آلوده را یکی از داستان های تمسخرآمیز کشورهای غربی خواند و گفت: این کشورها گمان می کردند با ایجاد محدودیت در زمینه فروش بنزین به کشورمان، ایران در اوج مصرف بنزین خود (فصل مهر ماه) با بحران رو به رو خواهد شد، اما با تلاش همکاران و کارکنان صنعت نفت در چهار شرکت اصلی، اهداف این کشورها محقق نشد.

وی با تاکید بر این که آلودگی شهر تهران از دیرباز در کشور مطرح بوده است، گفت: هم اکنون 80 درصد بنزین این شهر از پالایشگاه نفت تهران و بقیه از پالایشگاه های شازند اراک و اصفهان تامین می شود؛ از این رو ضرورتی برای توزیع بنزین با عدد اکتان 100 تولید پتروشیمی های جنوب کشور در تهران وجود ندارد.

گازرسانی به صنایع کشور ادامه دارد

وی کاهش مصرف گاز به دلیل هدفمند شدن یارانه ها و افزایش تولید گاز در فازهای 12، 15، 16 و 17 میدان گازی پارس جنوبی در سال آینده را دو راهکار صنعت نفت برای توسعه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع کشور اعلام کرد.
میرکاظمی از مذاکره با وزارت صنایع و معادن کشور برای گازرسانی به برخی از صنایع کشور خبر داد و گفت: مقدمات این کار در حال انجام شدن است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید