فعالیت‌های پشتیبانی حفاری چاه‌های فاز 14 پارس جنوبی آغاز شد

(شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹) ۱۶:۳۵

مدیر شعبه شرکت ملی حفاری در جزیره کیش با بیان این که این شعبه هم‌اکنون پشتیبانی عملیاتی هفت پروژه حفاری دریایی در خلیج فارس را به عهده دارد، از تدارک فعالیت‌ها برای پشتیبانی حفاری فاز 14 پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، عباس عاصمیان در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: هم‌اکنون شعبه شرکت ملی حفاری در جزیره کیش از دکل حفاری شهید رجایی در موقعیت اکتشافی فرزاد بی، دکل حفاری شهید مدرس و دکل ابوذر (مورب) در بخش دریایی میدان درود پشتیبانی می‌کند که این دستگاه‌ها، دکل‌های ملکی شرکت ملی حفاری ایران هستند.

عاصمیان با بیان این که شعبه کیش شرکت ملی حفاری، خدمات فنی، مهندسی، تدارکاتی و پشتیبانی از عملیات حفاری در بخش دریایی را به همه دکل‌های استیجاری خود و به شرکت‌های متقاضی این خدمات ارائه می‌کند، ادامه داد: هم‌اکنون این شعبه، عملیات حفاری دستگاه‌های ساگادریل یک و دو در فازهای 9 و 10 پارس جنوبی و دستگاه کاسل فورس در فاز 17 را پشتیبانی و حمایت می‌کند؛ این دکل‌ها در اجاره شرکت ملی حفاری ایران قرار دارند.

وی همچنین از فعال شدن دکل حفاری DD2 در موقعیت دریایی فاز 18 خبر داد و اظهار داشت: شرکت ملی حفاری ایران برای حفر چاه‌های این فاز هم، دکل حفاری یاد شده را اجاره و در پارس جنوبی فعال کرده است.

مدیر شعبه کیش ملی حفاری ادامه داد: شرکت ملی حفاری ایران همچنین اجاره دکل مورد نیاز برای حفر چاه‌های فاز 14 پارس جنوبی را هم نهایی کرده است؛ این پروژه و پشتیبانی از حفاری آن از بهار سال آینده آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: در باره آخرین وضعیت اجاره دکل و عملیات حفاری در بخش دریایی طرح توسعه فازهای 9 و 10 ، 17 و 18 و فاز 14 پارس جنوبی، مدیران این پروژه‌ها در شرکت ملی حفاری، توضیحات کامل‌تر و دقیق‌تری دارند.‌

راهبری کامل پروژه‌های دریایی ملی حفاری در کیش

مدیر شعبه کیش شرکت ملی حفاری با تأکید بر این که مدیریت عملیات دریایی شرکت ملی حفاری ایران در آینده‌ای نزدیک به طور کامل به شعبه این شرکت در جزیره کیش منتقل می‌شود، گفت: قرار است از آغاز تا پایان همه پروژه‌های حفاری دریایی ملی حفاری در شعبه جزیره کیش این شرکت، مدیریت، راهبری و پشتیبانی شوند.

وی یادآور شد: در مجموع هدف از راه‌اندازی این شعبه در جزیره کیش، مراقبت و پشتیبانی مستمر و به موقع از پروژه‌های در دست اجرای شرکت ملی حفاری ایران در بخش دریا به ویژه در میدان گازی پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس بود.

عاصمیان، مهم ترین هدف تأسیس شعبه کیش شرکت ملی حفاری ایران را هدایت و راهبری بخش عملیات دریا در این شرکت به‌طور مستقل خواند و اظهار داشت: به دنبال آغاز به کار این شعبه، مسئولیت اجرای پروژه حفر 22 حلقه چاه تولیدی گاز در فازهای 9و10 پارس جنوبی در خلیج فارس به ملی حفاری سپرده شد که کار آن را از ابتدای سال 1386 آغاز کرد.

وی ادامه داد: مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پروژه حفاری چهار حلقه چاه اکتشافی در موقعیت فرزاد بی در خلیج فارس را به شرکت ملی حفاری سپرده است.

عاصمیان یادآور شد: پروژه حفر چهار حلقه چاه اکتشافی دریایی در چند بلوک اکتشافی در خلیج فارس، در دستور کار دو پیمانکار خارجی (شرکت‌های رپسول اسپانیا و پتروبراس برزیل) قرار داشت که شرکت ملی حفاری ایران برنده مناقصه حفاری آنها بود و پشتیبانی عملیاتی این پروژه را هم که تا پایان سال 1387 ادامه داشت، از جزیره کیش انجام داد.

پشتیبانی عملیات حفاری میدان گازی کیش

مدیر شعبه کیش ملی حفاری افزود: شعبه کیش شرکت ملی حفاری ایران همچنین پشتیبانی از عملیات حفاری چاه‌های دریایی و خشکی طرح توسعه میدان گازی کیش را هم بر عهده دارد.


عاصمیان با بیان این که شعبه جزیره کیش شرکت ملی حفاری پشتیبانی از پروژه‌های حفاری چاه‌های خشکی را در دستور کار ندارد، توضیح داد: البته تا کنون تنها مسئولیت پشتیبانی عملیاتی، فنی، لجستیکی و تدارکاتی حفاری چاه‌های خشکی میدان گازی کیش به این شعبه سپرده شده است.

به گفته وی، میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش قرار دارد و توسعه آن در دستور کار شرکت متن قرار دارد و حفر 12+1 حلقه چاه در بخش خشکی این میدان به شرکت ملی حفاری ایران سپرده شده است؛ هم‌اکنون دکل‌های حفاری 54 و 61 فتح این شرکت در جنوب غزبی جزیره، حفر چاه‌های توسعه‌ای این میدان گازی را در دست اجرا دارند.

شعبه کیش ملی حفاری توسعه می‌یابد

مدیر شعبه کیش ملی حفاری، تعداد نیروی انسانی فعال در شعبه کیش شرکت ملی حفاری ایران را 26 نفر نیروی بومی و 6 نفر نیروی رسمی خواند و گفت: شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون در جزیره کیش تأسیسات مختلفی همچون انبار کالاهای حفاری، تعمیرگاه و دفاتر اداری و ... را در دست ساخت دارد که به دنبال توسعه فعالیت این شرکت در این منطقه، تعداد نیروهای آن نیز در این شعبه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که شرکت ملی حفاری ایران، کمیسیون مناقصات ویژه قراردادهای دریا را در سال 1385 تأسیس کرد، اظهار داشت: مسئولیت پیگیری و اجرای همه امور قراردادهای حفاری دریایی به این کمیسیون محول شده است و اعضای آن هفته‌ای یک بار در شعبه کیش ملی حفاری، نشست برگزار می‌کنند.

به گفته عاصمیان، پیمانکاران، شرکت‌ها و متقاضیان استفاده از خدمات فنی‌، مهندسی، پشتیبانی و تدارکاتی در حوزه حفاری دریایی، درخواست‌های خود را به شعبه کیش شرکت ملی حفاری ایران ارائه می‌کنند.

وی با بیان این که همه امور حمل و نقل کالا و نفر از جزیره به سکوهای حفاری از طریق اجاره بالگرد و با 9 یدک‌کش استیجاری انجام می‌شود، توضیح داد: همچنین این شعبه به عنوان نمایندگی عملیات دریایی شرکت ملی حفاری ایران، خرید سوخت و کالاهای مورد نیاز از مبادی داخل کشور را به عهده دارد و مسائل گمرکی و ترخیص کالا را نیز پیگیری می‌کند.

خرید ماهانه 3 میلیون لیتر گازوییل با بهای بانکرینگ خلیج فارس

عاصمیان، تأمین سوخت مورد نیاز یدک‌کش‌ها و سکوهای حفاری را یکی از وظیفه‌های اصلی شعبه جزیره کیش شرکت ملی حفاری ایران برشمرد و افزود: گازوییل مورد نیاز را از بندرعباس خریداری و با کشتی به جزیره کیش حمل می‌کنیم.

مدیر شعبه شرکت ملی حفاری در جزیره کیش، حجم سوخت مورد نیاز شرکت ملی حفاری در منطقه کیش را ماهانه سه میلیون لیتر گازوییل خواند و تصریح کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکلیف وزارت نفت، سوخت مورد نیاز شرکت‌های مختلف فعال در منطقه خلیج فارس را به نرخ بانکرینگ به آنها می‌فروشد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید