مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

پارس جنوبی قابلیت 100 میلیارد دلار درآمد دارد

(جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹) ۱۵:۱۳

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: با بهره برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی سالانه یکصد میلیارد دلار درآمد از این میدان ارز آوری خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، سید پیروز موسوی پنجشنبه با بیان اینکه با کسب درآمد 100 میلیارد دلاری از پارس جنوبی دو برابر درآمدهای صادرات نفت، از محل فروش گاز عاید کشور خواهد شد، تصریح کرد: در زمان حاضر توجه به میدان گازی پارس جنوبی و توسعه فازهای باقیمانده به یک دغدغه ملی تبدیل شده است.

 وی ادامه داد: باتوجه به تعدد طرح های توسعه ای که در پارس جنوبی در دست اجراست افق روشنی برای نقش آفرینی در شکوفایی اقتصاد کشور وجود دارد.

 موسوی یادآور شد: انتقال روزانه 700میلیون متر مکعب گاز شیرین شده از پارس جنوبی در افق توسعه ای به خط انتقال سراسری، تزریق به میادین و بخشی نیز برای صادرات اهمیت این میدان را بیش از پیش نشان می دهد.

 مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود:تصمیم تاریخی اتخاذ شده برای بهره برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی در مدت 35 ماه که در خردادماه امسال توسط رییس جمهوری اعلام شد نقش موثری در تحقق سند چشم انداز نظام و برنامه های پنج ساله دولت خواهد گذاشت.

موسوی با بیان اینکه برای تحقق این مهم 60 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود، به برگزاری دومین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اشاره کرد و یادآور شد: در همایش نخست که پارسال برگزار شد 14 مشکل درکند شدن مسیر اجرایی پروژه های پارس جنوبی شناسایی شد.

 وی ادامه داد: دردومین همایش، این چالش ها با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و محققان دانشگاهی و نخبگان صنعت نفت مورد بررسی قرار گرفت؛ ضمن اینکه  با توجه به اهمیت دستاوردهای این همایش ها، براساس برنامه ریزی انجام شده برای چهار سال آینده نیز برگزاری آن در دستور کار قرار دارد.

موسوی افزود: یکی از مسایل جدی فراروی تسریع در پروژه های پارس جنوبی موضوع یکپارچه سازی است که با اتخاذ تصمیم های لازم می تواند در روند سرعت بخشی به اجرایی شدن پروژه ها نقش آفرین باشد.

وی اشتغالزایی بالای طرح های پایین دستی را یادآورشد و اظهارداشت: هم اینک یکهزارو 500هکتار زمین برای اجرای طرح های پایین دستی پتروشیمی در پارس جنوبی آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش است.

موسوی ادامه داد: افزون بر ارزش افزوده بالای صنایع پایین دستی پتروشیمی به ازای ایجاد هر شغل در صنایع بالا دست پتروشیمی بین 10 تا 14 نفر در صنایع پایین دستی مشغول به کار می شوند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید