مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس اعلام کرد

درآمدزایی حدود 9 هزار میلیارد دلار با توسعه میدان گازی پارس جنوبی

(دوشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۰) ۲۳:۳۳

مهندس موسی سوری در مراسم بازدید حضرت آیت الله العظمی، رهبر معظم انقلاب اسلامی از منطقه ویژه پارس، با اشاره به اهمیت میدان گازی پارس جنوبی گفت: با توسعه این میدان عظیم گازی می توان هشت هزار و 800 میلیارد دلار درآمد به اقتصاد کشور تزریق کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس در مراسم بازدید مقام معطم رهبری از پارس جنوبی، افزود: برآوردها و آمارهای موجود نشان می دهد که در طول 100 سال گذشته، به ارزش سه هزار و 600 میلیارد دلار، نفت خام صادر شده است؛ این درحالی است که میدان مشترک پارس جنوبی به تنهایی معادل 120 سال تولید نفت خام کشور را در دل خود جای داده است.

سوری ادامه داد: ارزش خام فروشی گاز میدان پارس جنوبی، تا چهار هزار و 400 میلیارد دلار و در صورت تبدیل به ارزش افزوده، به بیش از هشت هزار و 800 میلیارد دلار و حتی 5 تا 10 برابر این مبلغ افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: اکنون این پرسش اساسی مطرح است که وزارت نفت برای برای دستیابی به این ثروت عظیم ملی، چه رویکردی را باید پیش گیرد و چه اهدافی را در اولویت خود قرار دهد؛ به خصوص این هدف مهم را در سالی که به عنوان سال «جهاد اقتصادی» نامگذاری شده است چگونه باید دنبال کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به بررسی های انجام شده در مورد چالش ها و فرصت های اجرای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، افزود: شرکت های خارجی در دوران حضور خود در این منطقه، هر فاز پارس جنوبی را بین 57 تا 70 ماه راه اندازی کردند؛ حال بررسی هایی انجام شده است که نشان می دهد فرزندان ایران اسلامی و سربازان ولایت برای راه اندازی این فازها در مدت 35 ماه، با چه فرصت ها و چالش ها رو به رو خواهند بود.

سوری با بیان چالش های موجود، یادآور شد: سال گذشته همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه پارس (دو سال پیاپی) برگزار شد که در نتیجه همفکری و مطالعه و پژوهش جامعه نخبگان علمی و اندیشمندان کشور 14 چالش شناسایی شد که مهمترین آنها، نبود منابع مالی کافی برای اجرای پروژه ها بود.

وی گفت: با رویکرد وزیر دانشمند نفت کشور اتفاق بزرگی رخ داد و در سال 88 میزان تزریق منابع مالی به پارس جنوبی بیشتر شد و ما شاهد پیشرفت و توسعه و فعال سازی حوزه های مختلف کاری در پارس جنوبی بودیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: علاوه بر این یک شورایی با عنوان شورای سیاستگذاری منطقه ویژه پارس با هدف یکپارچه سازی و حذف موازی کاری ها تشکیل شد تا برای رفع چالش ها و مشکلات موجود با وحدت رویه و هماهنگی بین تمام مدیران، انسجام لازم جهت مرتفع نمودن مشکلات پیش رو برقرار شود؛ خوشبختانه گام های اساسی در این زمینه برداشته شده است.

سوری تصریح کرد: هرچند چالش های بزرگی پیش رو داریم اما همت فرزندان ایران اسلامی و سربازان ولایت بیش از آن چیزی است که مشکلات موجود خللی در کار آنان ایجاد کند.

وی افزود: در سال جاری، به حول قوه الهی، چهار فاز پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و پیشرفت فیزیکی فازهای باقیمانده پارس جنوبی نیز به وضعیت بسیار مطلوبی خواهد رسید.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید