معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت:

نظام پرداخت فوق العاده‌ها در صنعت نفت عادلانه‌تر می شود

(یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰) ۱۹:۱۸

دکتر سیدعلیرضا میرمحمدصادقی از عادلانه‌تر شدن نظام پرداخت فوق العاده ها در صنعت نفت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت در گفت وگو با خبرنگار شانا با بیان این که نظام پرداخت فوق العاده های مناطق عملیاتی بازنگری شده است، افزود: در این زمینه طرح جامعی پیشنهاد شد که در آن به ابعاد دشواری شرایط کار توام با اهمیت تاسیسات تولیدی و فرآورش در زنجیره ارزش صنایع نفت، توجه ویژه شد.

وی با تاکید بر این که تقویت انگیزه‌ها، جذب و نگهداشت نیروی انسانی از طریق افزایش فوق‌العاده‌های مناطق موردنظر از مهم ترین اهداف این طرح است، تصریح کرد: در این طرح توجه به مناطق تولید نفت، گاز، پتروشیمی خوزستان به عنوان نخستین خاستگاه تفاوت انگیزشی که در سال های گذشته نیز فوق العاده آنان تغییر نیافته بود، ارزیابی شد.

به گفته معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت، نگاه طراحان این طرح به سوی میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین مخزن مشترک گاز و مصداق بارز جهاد اقتصادی و سایر میدان های مشترک با کشورهای همجوار در شرایط اعمال تحریم های استکبار جهانی بود.

وی در خصوص تغییرات صورت گرفته در این طرح خاطر نشان کرد: در این طرح بدون ایجاد فوق العاده‌ای جدید درصد پرداخت12 عنوان فوق العاده تغییر کرده است تا بتوان انگیزش لازم را در کارکنان واحدهای مهم عملیاتی، تولید و فرآورش و همچنین میادین مشترک نفتی و گازی برای اتمام موفقیت آمیز پروژه ها در زمان مقرر فراهم کرد.

این مقام مسئول با بیان این که تغیرات حاصل شده شامل حدود 55 هزار نفر در صنعت است،افزود: هم اکنون این تغییر به تصویب شورای معاونان و هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است .

وی تاکید کرد: تعدیل فوق العاده ها که با اولویت قرار دادن کارکنان روی سکوهای دریایی و مناطق عملیاتی خواهد بود شامل " فوق العاده کار روی سکوی حفاری و بهره برداری دریا، پایانه ها و شناورها "،" فوق العاده صعوبت"،"فوق العاده کار در روی سکوی حفاری خشکی "و "فوق العاده مخصوص منطقه" تغییر در میزان اضافه کاروفوق العاده کارکنان نوبتکار می باشد.

این مقام مسئول در وزارت نفت خاطر نشان کرد: با وجود نارسایی ومطلوب نبودن نظام پرداخت برای جذب نیروهای فرهیخته در مراکز ستادی بویژه تهران وبسیاری از مراکز عملیاتی وپشتیبانی شهرهای بزرگ ،به منظور جلوگیری از مهاجرت منفی در مراکز عملیاتی مهم به سوی شهرهای مرفه وخوش آب وهوا هیچگونه تغییری در نظام پرداخت مراکز جاذب ایجاد نشده است.

میرمحمد صادقی تصریح کرد:امیدواریم  با بازنگری در نظام پرداخت فوق العاده‌ها بتوانیم بخش کوچکی از زحمات کارکنان خدوم صنعت نفت را در مناطق مهم عملیاتی به‌ویژه در مناطق پر صعوبت گرمسیر جنوب جبران کنیم.

تدوین دستور العمل ارتقاء شرایط احراز تحصیلی مشاغل

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت همچنین ازتدوین دستور العمل ارتقاء شرایط احراز تحصیلی مشاغل صنعت نفت خبردادو افزود: در راستای دانش محور کردن مشاغل صنعت نفت ،ارتقاء سطح علمی کارکنان و جذب دانش‌آموختگان فرهیخته دانشگاهی متناسب با اهمیت و انتظارات کار و فعالیت در صنعت راهبردی نفت، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی طرح یاد شده تصویب و به شرکت ها برای اجرا ابلاغ شده است .

میر محمد صادقی اظهارکرد:با توجه به دستور العمل جدید استخدام در صنعت نفت که حداقل مدرک تحصیلی را برای جذب فوق دیپلم قرار داده است باید 112 هزار سمت از حیث شرایط احراز تحصیلی مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشاغل صنعت نفت به سه دسته دانش بنیان، تخصص محور و مهارت پذیر تقسیم بندی شده اند،تصریح کرد: در این طرح عمق دانش کار ، گستردگی، وسعت مسئولیت پذیری و بعد مهارت فرد در شغل مورد نظر به صورت یک ماتریس سه بعدی مد نظر قرار می گیرد و در نهایت به روش  علمی و کاربردی سطح حداقل و حداکثر مدرک تحصیلی مورد نیاز شغل احصا و تعیین می‌شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد : با تعیین نیمرخ شغلی(سیمای ارزیابی) درجه پاسخگویی و  مشکل گشایی مشاغل تعیین واز این طریق ماهیت اجرایی و یا ماهیت کارشناسی و پژوهشی شغل مشخص می شود که در فرایند ارزیابی و تعیین شرایط احراز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به این که مشاغل دانش بنیان به مشاغلی که نقش تعیین کننده در تولید ،ارتقاء و تغییر تکنولوژی دارند اطلاق می شود،یادآور شد: این مشاغل که ازجنبه های فنی و مدیریتی برخوردارند عمق و وسعت بیشتری را دارا بوده که لازمه انجام چنین مشاغلی آن است که نیروی انسانی از تجربه و تخصص کافی برخوردار بوده و دارای مدارک دکترا و یا حداقل فوق لیسانس باشد.

دکتر میر محمد صادقی اضافه کرد:مشاغل تخصص محور اغلب فعالیت های ستادی، اجرایی و کارشناسی را شامل می شود و برای تصدی آن فرد باید علاوه بر داشتن تجربه کافی دارای مدرک فوق لیسانس و در برخی مشاغل دارای مدرک لیسانس باشد.

همچنین به گفته وی مشاغل مهارت پذیر که تلفیقی از تجربه و تحصیلات برای انجام فعالیت های مهارتی در سطح صنعت نفت است حداقل مدرک برای احراز آن فوق دیپلم است.

معافیت فرزندان شاهد از پرداخت مالیات بر درآمد و حق بیمه

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به تصویب دستورعمل معافیت فرزندان شاهد از پرداخت مالیات بر درآمد و سهم کارمند از کسور بازنشستگی حق بیمه گفت: در حال حاضر تمامی سعی معاونت توسعه منابع انسانی ومدیریت کمک به رفع مشکلات کارکنان زحمتکش صنعت نفت است.

دکتر میر محمد صادقی در زمینه جذب ممتازان کشور در صنعت نفت یادآور شد: از آغاز طرح در سال 1381 تا کنون 3207 نفر ممتاز جذب صنعت شده اند که از این تعداد 296 نفر در سال 89 جذب شده اند که ما امیدورایم بتوانیم در سال جاری حدود هزار نیروی ممتاز را در صنعت نفت جذب کنیم.

ارائه گزارشی از اهم اقدامات وزارت نفت در دولت دهم در حوزه منابع انسانی

معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت در گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در دوسال گذشته در حوزه منابع انسانی گفت: اولین اقدام های صورت گرفته در حوزه منابع انسانی در تدوین سند راهبردی توسعه منابع انسانی در راستای تحقق اهداف متعالی صنعت نفت برای بهره گیری از نیروی انسانی متخصص، متعهد،خلاق و ارزش آفرین در دوسال گذشته صورت گرفته است.

دکتر میر محمد صادقی خاطر نشان کرد: این معاونت به منظور پرورش نیروی انسانی متخصص و بهبود این سرمایه گران بها در ارزش افزوده محصولات و خدمات صنعت نفت در پی ایجاد محیط کاری با ویژگی های منحصر به فردی است که از جمله این ویژگی ها ارزش آفرینی برای منابع انسانی، ایجاد اعتماد و احترام متقابل در روابط بین فردی و سازمانی، تحقق اصل شایسته سالاری ارزش گذاری به رفتار عادلانه اسلامی و... است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید