پدافند غیرعامل؛ عامل اصلی پایداری تاسیسات صنعت نفت

(یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰) ۱۶:۰۲

تجربه حاصل از جنگ تحمیلی و خسارت‌های ناشی از تهاجم‏های هوایی و زمینی دشمن به تاسیسات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، ضرورت توجه به تحکیم تاسیسات و دفاع موثر از آنها را بیش از پیش برجسته نمود.

در طول سال‏های هشت سال دفاع مقدس، تاسیسات مختلف و متعدد صنعت نفت در نقاط مختلف کشور به ویژه در مناطق نفت خیز جنوب شامل خطوط لوله، تاسیسات فرآورشی و بهره‏‏برداری، مخازن ذخیره‏سازی، تلمبه‏خانه‏ها، پالایشگاه‏ها، مراکز توزیع و پایانه‏های صادراتی، بارها مورد حمله بمب افکن‏های دشمن قرار گرفت. هرچند کارشناسان و کارکنان صنعت نفت پس از حمله‏های دشمن، با بازسازی تاسیسات، مدار تولید را فعال کردند اما از همان سالها لزوم توجه به عوامل مهم پدافندی (پدافند‏عامل و غیرعامل) مورد توجه مدیران صنعت نفت قرار گرفت تا جایی که هم اکنون این مهم برای کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی و تجهیزات حساس این صنعت با گستره عظیم به یک موضوع بنیادی تبدیل شده و در اولویت کار وزارت نفت قرار گرفته است.

پدافند غیرعامل در واقع مجموعه تمهیدات و اقداماتی است که باید با استفاده از ابزار و شرایط محیطی و جغرافیای موجود و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام شود به گونه‏ای که این اقدامات هم توان دفاع از آن تاسیسات نفتی را افزایش دهد و هم موجب کاهش پیامدهای بحرانی شود؛ ضمن اینکه باید امکان بازسازی مناطق آسیب‌دیده را با کمترین هزینه فراهم ‌سازد. در این زمینه تاکید شده است تا طرح‌های پدافند غیرعامل پیش از آغاز حمله دشمن و در زمان صلح تهیه و اجرا شود بنا‏براین به‌کارگیری تمهیدات و ملاحظات پدافند غیرعامل علاوه برکاهش شدید هزینه‌ها، کارآیی دفاعی طرح‌ها، اهداف و پروژه‌ها را در زمان تهاجم دشمن بسیار افزایش خواهد داد.

حوزه‏های متعددی مانند حوزه حمل و نقل و ارتباطات، مخابرات، دفاع، دارو، غذا، آّب و حوزه انرژی مشخص شده است که باید طرح‏های پدافند غیرعامل ویژه آنها را تهیه و اجرا کرد؛ می‏توان گفت از مهمترین این حوزه ها که تامین کننده انرژی سایر حوزه‏های یاد شده می‏باشد حوزه صنعت نفت و گاز است؛ حوزه ای که شامل مهمترین مراکز صنعتی و اقتصادی کشور می‏شود.

این اهمیت موجب شده تا دولت و مجلس شورای اسلامی، طرح‏های حمایتی خاصی را برای حفاظت و پایداری آن تاسیسات تهیه و اعمال و اجرا کنند. در این راستا مجلس شورای اسلامی در سال 1386 با تاکید فراوان بر پیاده‏سازی اقدامات پدافند غیر‏عامل بودجه‏ای به میزان 2500 میلیارد ریال به این منظور اختصاص داد که در مراکز مهم صنعتی کشور مانند پالایشگاه‏ها به مصرف برسد. به تبع آن در وزارت نفت نیز کمیته پدافند غیرعامل درستاد وزارت نفت و شرکت‏های تابعه آن شرکت گرفت.

پدافند غیرعامل در وزارت نفت

در راستای فرمان مقام معظم رهبری و بند 11 ماده 121 قانون چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص رعایت اصول پدافند غیرعامل در طرح‏های حیاتی و حساس ویا در دست مطالعه، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تشکیل کمیته پدافند غیر عامل درستاد وزارت نفت و شرکتهای تابعه با عضویت مسئولین، کارشناسان واحدهای اجرایی و عملیاتی از مدیریت‏ها و شرکت‏ها اقدام نمود تا با نهادینه نمودن فرهنگ پدافند غیر عامل از طریق آموزش در سطوح مختلف واجرای پروژه های پدافند غیر عامل در طرحهای در دست اجرا و در حال مطالعه و تاسیسات موجود نسبت به کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیر طبیعی و حملات احتمالی دشمن جلوگیری شود اعم اقدامات انجام شده بشرح زیر است:

1- معرفی معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل بعنوان رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت نفت به وزارت دفاع، سازمان پدافند غیرعامل کشور وسایر ارگان‏های ذی‌ربط.

2- ابلاغ ترکیب جدید پدافند غیرعامل در شرکت‏های اصلی و فرعی توسط وزیر محترم نفت بمنظور پیگیری و اجرای طرح‏های پدافند غیرعامل در شرکت‏های اصلی و فرعی .

3- انجام مطالعات و طراحی مقدماتی و مفهومی پدافند غیرعامل فازهای 17 و 18 و الحاق فازهای 15 و 16 و آبگیر جدید توسط مهندسین مشاور در شرکت نفت و گاز پارس .

4- سطح‏بندی و طبقه‏بندی مراکز حیاتی و حساس و مهم تاسیسات شرکت‏های تابعه وزارت نفت و ابلاغ به شرکت‏های اصلی و تابعه.

5- معرفی معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل بعنوان رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت نفت به کمیته پدافند غیرعامل کشور و ارگان‏های ذی‌ربط.

6- برگزاری جلسات ماهیانه کمیته پدافند غیرعامل وزارت نفت با حضور نماینده کمیته پدافند غیرعامل کشور وابلاغ صورتجلسات.

7- مبادله موافقتنامه پروژه‌های مطالعاتی پدافند غیرعامل مراکز حیاتی و حساس شرکت‏های تابعه وزارت نفت با پیش‏بینی اعتبارت به میزان حدود 85 میلیارد ریال شامل 23 پروژه برای سال 1386 به این شرح است:

الف – شرکت ملی نفت ایران 5 پروژه

ب – شرکت ملی گاز ایران 5 پروژه

ج – شرکت ملی صنایع پتروشیمی 5 پروژه

د – شرکت ملی پالایش و پخش 11 پروژه


8- تشکیل کارگروه‏های تخصصی برای بررسی و جمع‏بندی گزارش‏‏های نهایی مهندسین مشاور طرح‏های پدافند غیرعامل شرکت‏ها جهت ورود به فاز اجرایی.

9- تهیه طرح و اجرای رزمایش پدافند غیرعامل در شرکت‏های تابعه.

10- انعقاد قرارداد با شرکت‏های مهندسین مشاور معرفی شده برای مطالعات و طراحی پایه طرح‏های پدافند غیر‏عامل تاسیسات حیاتی و حساس موجود در شرکت‏های تابعه نفت، گاز، پالایش و پخش و صنایع پتروشیمی طبق موافقت نامه مبادله شده.

11- برگزاری دوره‏های آموزشی پدافند غیرعامل در شرکت‏ها در راستای فرهنگ‏سازی و تبیین اهداف پدافند غیرعامل.

12- تهیه و تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل وزارت نفت.

13- نهایی کردن الزامات پدافند غیرعامل فازهای 15 الی 18 و حوزه‏آبگیر پارس‏جنوبی با هماهنگی کمیته پدافند غیر‏عامل کشور و ابلاغ به شرکت نفت و گاز پارس برای اعمال در طرح تفصیلی فازهای مذکور.

14- انجام پروژه‏های مطالعات ارزیابی آسیب‏پذیری و مقاوم‏سازی در شرکت‏های تابعه وزارت نفت.

15- تهیه طرح ذخیره‏سازی سوخت برای مراکز حیاتی و حساس و پر‏‏مصرف کشور.

16- تهیه طرح جامع مدیریت بحران دفاعی وزارت نفت برای تعیین چگونگی اداره، مدیریت و اولویت سازی سوخت کشور در شرایط بحران .

17- اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی کشور در رابطه با اجرای الزامات پدافند غیرعامل وزارت نفت .

پدافند غیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی ‏پارس

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نمایندگی از وزارت نفت وظیفه حاکمیتی و متولی اداره و راهبری سه منطقه عملیاتی را به عهده دارد؛ این مناطق شامل سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با 14 هزار هکتار، منطقه پارس دو (پارس کنگان) با 16 هزار هکتار و منطقه پارس سه (پارس شمالی) با 16 هزار هکتار و در مجموع با 46 هزار هکتار است که فازهای 29 گانه پارس‏جنوبی، طرح‏ها و مجتمع‏های پتروشیمی و مهمترین طرح‏های صنعت نفت کشور در حوزه‏های بالادستی و میان‏دستی و پایین‏دستی را شامل می‏شود.

سازمان منطقه ویژه پارس با هدف پشتیبانی از طرح توسعه بزرگترین میدان گازی جهان (میدان گازی مشترک پارس‏جنوبی) درسال 1377 تاسیس شده است و ماموریت‏ها و وظایف مهمی نیز برای توسعه زیرساخت‏های صنعت نفت در سه منطقه تحت پوشش آن تعریف شده است.

تهیه طرح جامع توسعه پایدار منطقه و ساماندهی فعالیت‏های پشتیبانی و زیربنایی آن با مشارکت و همکاری شرکت‏های تابعه وزارت نفت مستر در منطقه و ذی‏نفعان کلیدی و همچنین هماهنگی، برنامه‏ریزی، اجرا و نظارت بر برنامه‏ها در حوزه‏های پشتیبانی، رفاهی، آموزشی، بهداشت و محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران به صورت یکپارچه از جمله این اهداف است.

با احتساب درآمدزایی سالانه هر فاز پارس‏جنوبی به میزان دو میلیارد و 500 میلیون دلار، هم اکنون از محل 10 فاز بهره‏برداری شده سالانه 25 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می‏شود؛ طبق برآوردهای انجام شده ارزش خام فروشی مخزن گازی پارس‏جنوبی بین چهار هزار و 500 میلیارد دلار تا 12 هزار میلیارد دلار اعلام شده است و درآمدزایی 28 فاز پارس‏جنوبی نیز بین 96 تا 130 میلیارد دلار در هر سال خواهد بود. این اهمیت بسیار چشمگیر موجب شده تا اصل مهم پدافند غایرعامل در راس فعالیت مدیران منطقه ویژه قرار گیرد.

این اهمیت موجب شده تا امور HSE در این منطقه به «مدیریت ارشد سلامت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران» ارتقا یابد. صنعت نفت هم‏اکنون با اعمال مدیریت امنیت توسعه در این منطقه تلاش می‏کند از این منلع عظیم درآمدی کشور صیانت کند. ضرورت رعایت چارچوب‏های پدافند غیرعامل برای این محافظت از این حجم سرمایه عظیم موجب شده تا امکان استقرار یک پایگاه مشترک بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سازمان پدافند غیرعامل کشور به منظور تعامل بیشتر صنعت نفت در زمینه تامین امنیت پارس‏جنوبی، مورد بررسی قرار گیرد. این پایگاه مشترک می تواند اصول مهم پدافند غیرعامل (استتار، اختفاء، پوشش، فریب، تفرقه و پراکندگی، مقاوم‌سازی و استحکامات و اعلام خبر) را به طر موثر و مثبت در این منطقه اجرایی نماید. این پایگاه مشترک در قالب یک کمیته می‏تواند در راستای تبیین وضعیت جغرافیای منطقه جنوب از نقطه نظراقتصاد ملی، منطقه‏ای و سیاسی، بررسی مخاطرات و تهدیدهای امنیتی در حوزه ابنیه و سیاست، بررسی و تحلیل امنیت تجهیزات سخت افزار و مخاطرات موجود، بررسی امنیت در حوزه نرم افزار و مرکز داده و بررسی الزامات امنیتی حوزه سرور و امنیت در حوزه دولت الکترونیک، مطالعه و تصمیم‏گیری کند.

ضرورت آموزش مباحث و اصول پدافند غیرعامل به کارکنان صنعت نفت

تغییر رویکرد HSE از مباحث ایمنی و آتش نشانی به سمت ایمنی، بهداشت و محیط‏زیست؛ همچنین اضافه شدن مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به گستره فعالیت‏های این سیستم، نشان دهنده بهبود جایگاه سیستم HSE در صنعت نفت کشور است. آمادگی کامل برای مقابله با حوادث (اعم از بحران‏ها، جنگ و بالایای طبیعی) در چارچوب پدافند غیرعامل یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های مدیران ارشد صنعت نفت و خصوصا حوزه گاز است. در زمینه مدیریت بحران فعالیت‏های زیادی درصنعت نفت انجام شده است اما برای کسب تجربه و رسیدن به عملکردی موفق در پدافند غیر عامل، نیاز به بسترسازی و آموزش‏های لازم است. اخیرا ضرورت تدریس رشته نفت و گاز با محوریت پدافند غیرعامل مورد تاکید قرار گرفته است به همین دلیل کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل در حال تدوین دروس رشته تحصیلی در حوزه نفت و گاز با محوریت پدافند غیرعامل هستند. مجموعه تلاش‏های در حال انجام، برای نهادینه کردن رفتار مدیریتی مطابق با اصول پدافند غیرعامل، آینده روشنی را برای پایداری و حفاظت از تاسیسات عظیم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در پایتخت انرژی کشور نوید می‏دهد.

گزارش: مجتبی عوض زاده

کاوسی
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ Iran
5
0
0

خیل خوب بود . از الزامات ومنابع و رفرنسهای آن در صنعت نفت اگه دارید بفرستید با تشکر


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید