پیشرفت فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به 44 درصد رسید

(جمعه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۰) ۱۴:۰۹

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت:‌ احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه فاز 120 هزار بشکه‌ای جداگانه تعریف شده و فاز یک آن با پیشرفت 44 درصدی در حال اجراست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، حمیدرضا سیدجعفری با تاکید بر این که پیش بینی می شود این فاز تا دو سال آینده در سرویس عملیاتی قرار گیرد، افزود: با تکمیل و راه اندازی این سه فاز، افزون بر 35 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: شرکت ملی پالایش و پخش طبق ماده 127 قانون برنامه پنجم توسعه با حمایت های لازم دو پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و پالایشگاه پارس پتروفیلد را با مشارکت سهامداران موجود وارد چرخه تولید خواهد کرد.

سیدجعفری تصریح کرد: طراحی پایه و تفصیلی پالایشگاه پارس پتروفیلد شیراز نیز تمام شده و در حال مذاکره با شریک خارجی هستیم؛ امیدواریم با جلب نظر شریک خارجی تا پایان برنامه پنجم، این پالایشگاه احداث و راه اندازی شود.

وی با بیان این که با تکمیل و راه اندازی دو پالایشگاه یادشده، افزون بر 47 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد، گفت: مجوزهای لازم برای صدور خوراک پنج پالایشگاه جدید صادر و رایزنی های لازم درباره طراحی و تامین منابع مالی آنها در حال انجام است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: سهم شرکت ملی پالایش و پخش در احداث پالایشگاه های جدید 20 درصد است و بقیه سرمایه موردنیاز از سوی سهامداران بخش خصوصی تامین می شود.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود 63 میلیون لیتر و گازوییل در حدود 102 میلیون لیتر می باشد. تولید روزانه بنزین در پالایشگاههای ایران هم اکنون 43 میلیون لیتر و گازوییل بیش از 91 میلیون لیتر است که با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به 78 میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به 105 میلیون لیتر در روز می رسد.

ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه‌است.

۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ( دولت)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است. بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۲٫۶ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید