نصب نخستین سکوی فاز 12 پارس جنوبی تا پایان سال در خلیج فارس

(شنبه ۲۹ اَمرداد ۱۳۹۰) ۱۳:۳۸

رسول فلاح نژاد با اشاره به تلاش شبانه روزی 9 هزار نفر نیروی انسانی در طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی گفت: تا پایان سال جاری نخستین سکوی این فاز برای نصب در دریا بارگیری خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مدیر فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در گفت و گو با خبرنگار شانا، از اجرای 35 میلیون نفر ساعت کاری بدون حادثه و یا منجر به فوت در این فاز خبر داد و گفت: این میزان کار بدون حادثه در پارس جنوبی رکوردی بی سابقه است.

رسول فلاح نژاد تصریح کرد: هم اکنون بیش از 9 هزار نفر در فاز 12 پارس جنوبی مشغول به کار هستند که از این تعداد 7500 نفر در بخش خشکی مشغول هستند.

وی با بیان این که بخش خشکی فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز میدان گازی پارس جنوبی هم اکنون 42.5 درصد پیشرفت دارد، گفت: تاکنون همچنین با تلاش پیمانکاران، این فاز در بخش سکوهای دریایی نیز با پیشرفت فیزیکی 66 درصدی روبرو بوده است است.

مهندس فلاح نژاد افزود: به یاری خداوند و همدلی و همراهی همه مسئولین و دست اندرکاران در مهرماه سال 1391 اولین بهره برداری از این طرح آغاز خواهد شد.

هم اکنون فاز 12 پارس جنوبی از پیشرفت کلی 56.2 درصدی برخودار است. همچنین احداث خطوط لوله دریایی این فاز با پیشرفت 92 درصدی و مطابق برنامه انجام شده و ضمن اتمام مراحل نصب همه خطوط لوله دریایی، تنها اتصال این خط لوله ها به سکوها و تستهای نهایی خطوط باقی مانده است.

از 45 حلقه چاه این طرح، تا کنون 21 حلقه چاه تا سر مخزن گازی پارس جنوبی حفاری شده که از این تعداد سه حلقه چاه تکمیل شده و 11 حلقه چاه دیگر نیز، مراحل نهایی تکمیل را طی می‌کنند.

کار حفاری 11 حلقه چاه از 12 حلقه چاه سکوی A این فاز برای تولید زودهنگام به پایان رسیده و پیگیری تکمیل بقیه چاه ها با تامین قبلی و به موقع تجهیزات درون چاهی و سرچاهی در دست اقدام است.

با برنامه ریزی‌های شرکت نفت و گاز پارس، یک سکوی اقماری دیگر پس از اجرای جکت سوم به منظور جلوگیری از افت تولید احتمالی چاه ها در زمان بهره‌برداری و با هدف دستیابی کامل به تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعبی گاز در فاز 12 نصب خواهد شد.

هم اکنون حفاری فاز 12 با داشتن دو دکل حفاری فعال، نزدیک به دو درصد از برنامه زمان بندی جلوتر است، این بخش از فاز 12 به میزان 60 درصد پیشرفت داشته است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید