از محل گمرک منطقه ویژه پارس:

بیش از دو هزار شاخه لوله پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس ترخیص شد

(یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰) ۱۳:۲۱

مدیران سازمان منطقه ویژه پارس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور شتاب عملیات اجرایی پروژه احداث این پالایشگاه در نشست مشترکی در مورد بخشی از اجرای این پروژه که در محدوده منطقه ویژه است بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این نشست مشترک بر تعامل و همکاری موثر این سازمان با مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در راستای اجرای پر شتاب احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تاکید کرد.

موسوی یادآور شد: اقدامات لازم برای ترخیص دو هزار و 100 شاخه لوله مختص پروژه یاد شده که از طریق مجتمع بندری پارس عسلویه وارد منطقه شده بود، از گمرک منطقه ویژه پارس انجام شده است.

وی یادآور شد: احداث 23 کیلومتر از 485 کیلومتر خط لوله انتقال میعانات گازی عسلویه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، در محدوده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که در این مورد با مدیران پالایشگاه بحث و بررسی های لازم انجام شد.

پیشرفت 55 درصدی طرح تا پایان امسال

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، پیشرفت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به 43 درصد رسیده است و تا پایان امسال باید به 55 درصد برسد؛ به همین منظور باید امسال حدود 600 میلیون دلار برای این طرح تامین شود که احتمالا این مبلغ تا پایان سال تامین خواهد شد.

تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تا سال 1391

این پالایشگاه که 55 میلیون لیتر فرآورده های اصلی موردنیاز کشور را در صورت بهره‌برداری تامین می‌کند، در سه فاز تعریف شده که بنا براعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، سال 1391 فاز نخست آن با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و 6 میلیون لیتر نفت‌گاز به بهره برداری خواهد رسید.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است؛ خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( با عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود؛ تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید