توسعه فعالیت های بالادستی صنعت نفت در مرکز استان بوشهر

جزئیات توسعه میدان های کوه کاکی، بوشگان و کوه موند اعلام شد

(شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰) ۱۷:۰۸

مجری توسعه میدان های نفت سنگین شرکت متن با اعلام جزئیات میدان های کوه کاکی، بوشگان و کوه موند گفت: این سه میدان در یک پکیج و همراه با هم توسعه می یابند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، بهمن صمیمی سده به شانا افزود:میدان های کوه کاکی و بوشگان دارای نفت سبک هستند و خبرهای منتشر شده مبنی بر این که این دو میدان دارای ذخایر نفت سنگین هستند، صحت ندارد؛ نفت میدان بوشگان دارای API بالای 30 و کوه کاکی نیز، دارای API 25 است.

مجری توسعه میدان های نفت سنگین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران ادامه داد: بررسی های انجام شده حاکی از آن است که برخی از میدان های نفت سبک ایران دارای ذخایر گسترده نفت سنگین هستند که سال های آینده به بهره برداری خواهند رسید.

صمیم تصریح کرد: بهره برداری از میدان های نفت سنگین، هر یک نیازمند روش های خاصی برای توسعه است و هیچ یک کاملا مانند هم نیست.

مجری میدان های نفت سنگین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران ادامه داد: میدان های کوه کاکی، بوشگان و کوه موند در یک پکیج برای توسعه تعریف شده اند، زیرا توسعه هر یک به تنهایی صرفه اقتصادی به همراه نداشت؛ از این رو تصمیم گرفته شد این سه میدان همراه با هم توسعه یابند.

صمیمی ادامه داد: طبق برنامه توسعه،تولیدات میدان های کوه موند و کوه کاکی و موشگان به یک واحد بهره برداری انتقال خواهد یافت و پس از انجام مراحل فرآورشی با یک خط لوله 14 اینچ به طول تقریبی 140 کیلومتر برای صادرات به پایانه گناوه انتقال خواهد یافت.

مجری توسعه میدان های نفت سنگین شرکت متن گفت: برای این سه میدان در فاز اول تولید 9 هزار بشکه و فاز دوم 20 هزار بشکه پیش بینی شده است و تولید زودهنگام از آنها نیز، حدود 5 هزار بشکه در فاز اول خواهد بود.

امکان تولید 300 هزار بشکه نفت سنگین از میدان فردوسی در خلیج فارس

مجری توسعه میدان های نفت سنگین شرکت متن درباره توسعه میدان بزرگ نفت سنگین فردوسی اظهار کرد: میدان نفت سنگین فردوسی در فاز اول روزانه 10 هزار بشکه و در فازهای بعد در مجموع ظرفیت تولید بیش از 300 هزار بشکه نفت سنگین را دارد.

صمیمی سده ادامه داد:  میدان نفت سنگین فردوسی در خلیج فارس و میدان های زاغه و کوه موند در خشکی، از برنامه های اولویت دار برای توسعه به روش بیع متقابل قرار هستند.

وی تصریح کرد: میدان یاد شده دارای چهار لایه نفت سنگین است و برآوردها نشان می دهد که ذخیره نفتی این میدان 30 تا 35 میلیارد بشکه است؛ به همین دلیل این میدان یکی از بزرگ ترین میدان های نفت سنگین ایران به شمار می رود.

مجری توسعه میدان های نفت سنگین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران گفت: میدان کوه موند کم عمق ترین مخزن نفت سنگین ایران است و پیش بینی می شود دارای ذخایر نفتی مطلوب باشد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید