وزیر نفت تصریح کرد

کارکنان ارکان ثالث به قرارداد مدت معین تبدیل وضعیت می شوند

(یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰) ۱۴:۳۹

مهندس رستم قاسمی نیروهای انسانی صنعت نفت را، ارزشمندترین سرمایه این صنعت عظیم خواند و افزود: حذف کامل نظام پیمانکاری و تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرارداد مدت معین، برنامه اصلی پیش روی مدیریت منابع انسانی وزارت نفت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: مهندس رستم قاسمی امروز (یکشنبه - 25دی) در مراسم تودیع و معارفه معاونت توسعه منابع انسانی وزارت نفت گفت: اولویت وزارت نفت، تعیین تکلیف نیروهای پیمانکاری روی سکوهای نفتی به عنوان نیروهای خط مقدم این صنعت است، همچنین در ادامه برای تبدیل وضعیت نیروهای ستادی نیز اقدام می شود.
 
وزیر نفت با بیان این که تبدیل وضعیت نیروها از پیمانکاری به قرارداد مدت معین را از نیروهای انسانی شاغل در سکوهای نفتی آغاز می کنیم، خاطرنشان کرد: نیروهای پیمانکار در سکو از نیروهای رسمی بیشتر هستند و نیروهای پیمانکار که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم مرتبط با کار در سکو هستند، تبدیل وضعیت خواهند شد.
 
وی تاکید کرد: تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرارداد مدت معین، باید با برنامه‌ریزی دقیق و بررسی مسائل حقوقی و قراردادی انجام شود.
 
تعیین تکلیف نیروهای پیمانکار تا پیش از پایان امسال
 
وزیر نفت گفت: یکی از چالش‌های مهم این معاونت، تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری است که باید تا پیش از پایان امسال نیروهای پیمانکاری که امکان تبدیل وضعیت آنها وجود دارد، با روش های مختلف از جمله آزمون، وضعیت آنها مشخص و تعیین تکلیف شود.
 
مهندس قاسمی تصریح کرد: در 5 تا 6 سال گذشته 70 تا 80 هزار نفر نیروی پیمانکاری به نیروهای صنعت نفت افزوده شده و باید هر چه سریع تر به تعیین وضعیت این نیروها رسیدگی شود.
 
به گفته وی هم‌‌اکنون بخشی از نیروی انسانی صنعت نفت، مازاد است که باید با وضع قوانین و مقررات دقیق در مدت 2 تا 3 سال برای ساماندهی آنها اقدام شود.
 
تشکیل ساختار تعاونی در شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت 
 
وزیر نفت درباره وضعیت استخدامی سایر نیروهای صنعت نفت که وضعیت آنها قابل تبدیل از پیمانکاری به قرارداد مدت معین نیست، گفت: در هر شرکتی باید تعاونی هایی تشکیل و این نیروها در آن تعاونی ها عضو شوند؛ به گونه ای که هم اکنون پنج شرکت تولیدی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران وجود دارد که باید متناسب با این شرکت ها پنج تعاونی در آنها تشکیل شود و افرادی که شرایط تبدیل وضعیت از پیمانکاری به قرارداد مدت معین را ندارند، در این تعاونی ها عضو شوند.
 
مهندس قاسمی تصریح کرد: این تعاونی ها هیئت مدیره و مدیریت مشخصی دارند و پس از ثبت می توانند فعالیت های خود را در شرکت های زیرمجموعه آغاز کنند و تمام حقوق این تعاونی ها در شبکه قابل کنترلی مشخص می شود.
 
وزیر نفت از پیگیری برای تصویب طرح تشکیل تعاونی ها در شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت در دولت خبر داد و گفت: هم اکنون در مرحله تصویب این طرح در دولت هستیم و با این تعاونی ها به صورت ترک تشریفات قرارداد می بندیم و دیگر به کارگیری و ادامه فعالیت نیروی انسانی به صورت پیمانکار در صنعت نفت وجود ندارد.
 
مهندس قاسمی گفت: قراردادهایی که با تعاونی ها بسته می شود به مدت سه سال است و در صورتی که خوب کار کنند، قرارداد آنها تمدید و در غیر این صورت، تعاونی عوض خواهد شد.
 
این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر این که تشکیل تعاونی ها در شرکت های زیرمجموعه باید به طور جدی پیگیری شود، گفت: ضروری است برای تشکیل این تعاونی ها با شرکت های اصلی، نشست های هماهنگی تشکیل شود تا این تعاونی ها به ثبت برسد.
 
مهندس قاسمی رعایت عدالت در تبدیل وضعیت نیروی پیمانکار به قراردادی را یکی از اصل های مهم اجرای این طرح اعلام و تصریح کرد: تبدیل وضعیت نیروها باید بر اساس عوامل مشخصی از جمله سابقه، تحصیلات، شایستگی و دیگر عوامل مشخص و عدالت در این زمینه برای همه نیروها به صورت یکسان اجرا شود.
 
اجرای اصل 44 زمینه ساز کوچک سازی فعالیت های شرکت ها
 
وزیر نفت اجرای اصل 44 در صنعت نفت را زمینه ساز کوچک سازی فعالیت های این صنعت خواند و گفت: خوشبختانه بخشی از سازمان ها و ساختارها در صنعت نفت در حال واگذاری است؛ به گونه ای که هم اکنون در پتروشیمی بیشتر بخش های آن واگذار شده است و تا چند ماه آینده 15 هزار نفر از نیروی این شرکت نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.
 
مهندس قاسمی ادامه داد: واگذاری 7 پالایشگاه نفت در دست اقدام است که در شرکت ملی پالایش و پخش حداقل 20 تا 25 هزار نفر از کارکنان این شرکت به بخش خصوصی منتقل خواهد شد.
 
وی گفت: همچنین با واگذاری شرکت های استانی شرکت ملی گاز، بخش عمده ای از بدنه نیروی انسانی این شرکت به بخش خصوصی می رود که متناسب با این واگذاری ها باید ستاد شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت نیز کوچک شود.
 
مهندس قاسمی با بیان این که بخش پایین دستی صنعت نفت باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در شرکت ملی نفت نیز بسیاری از کارها از جمله نگهداری و بهره برداری را می توان به بخش خصوصی واگذار کرد و اجرای این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
 
وی واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی را عاملی مهم برای کوچک کردن ساختار شرکت ها، پرتحرک کردن و افزایش کارایی و چابکی سازمان اعلام و تصریح کرد: ساختارهای سازمانی سنگین، مانع پیشرفت و افزایش بهره وری در کار می شوند و ضروری است در وزارت نفت نیز، از بزرگ تر شدن بدون برنامه ریزی ساختار منابع انسانی جلوگیری شود.
 
وزیر نفت همچنین تصریح کرد: دکتر کریم سلحشور، سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت، از نیروهایی است که با سابقه 27 سال خدمت در صنعت نفت، بدون حاشیه فعالیت کرده و امیدواریم با کمک همه مدیران و مسئولان زیرمجموعه، بتواند در بخش تامین منابع انسانی، وظیفه مهمی را که بر دوش دارند، به خوبی انجام دهند.
 
وی خطاب به دکتر سلحشور تصریح کرد: ضروری است برنامه ریزی دقیقی در بخش منابع انسانی برای افزایش انگیزه نیروها و ارائه بهتر خدمات به آنها انجام شود.
 
مهندس قاسمی همچنین از تلاش های دکتر میرمحمد صادقی در معاونت توسعه منابع انسانی تقدیر کرد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید