گسترش توسعه میدان های نفتی در استان بوشهر

موافقتنامه توسعه 3 میدان نفتی کوه موند، کاکی و بوشکان امضا شد

(دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰) ۱۷:۱۳

موافقتنامه توسعه سه میدان نفتی کوه موند، کاکی و بوشکان در استان بوشهر، میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت بین المللی نفت و گاز پروم پارس کیش امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، به نقل از شانا، این موافقتنامه در حضور احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به امضای ناجی سعدونی، مدیرعامل شرکت متن و مدیرعامل شرکت بین المللی نفت و گاز پروم پارس کیش رسید.

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ایم مراسم اظهار داشت: طرح توسعه میدان‌های کوه موند، کاکی و بوشگان که در استان بوشهر واقع شده‌اند در سه فاز اجرا می‌شود.

وی امضا موافقت‌نامه توسعه این میدان‌ها را در راستای 22 قراردادی دانست که قرار بود شرکت ملی نفت ایران در سال‌جاری به امضا برساند و افزود: تا امروز 9 مورد از این قراردادها را امضا کردیم و تا پایان هفته آینده نیز 3 تا 4 قرارداد دیگر امضا می‌کنیم.

قلعه‌بانی روند اجرای طرح‌هایی که قرارداد آن‌ها در سال‌جاری منعقد شده است، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال حجم عقد قراردادهای توسعه‌ای صنعت نفت نسبت به سال گذشته 2 برابر شده و جذب منابع مالی نیز نزدیک به 10 درصد رشد داشته‌ است.

معاون وزیر نفت در پایان اظهار خرسندی کرد که بخش اعظم این پروژه‌ها با استفاده از توان شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) نیز ارزش موافقتنامه توسعه سه میدان کوه موند، کاکی و بوشکان با کنسرسیومی از شرکت بین المللی نفت و گاز پروم پارس کیش را 800 میلیون دلار اعلام کرد.

ناجی سعدونی بعدازظهر امروز (دوشنبه اول اسفند) در آیین امضای موافقتنامه توسعه سه میدان کوه موند، کاکی و بوشکان گفت: این موافقتنامه از نوع منجر به قرارداد اصلی است که پس از امضای آن در یک دوره پنج ماهه، مذاکرات برای قرارداد نهایی انجام می شود.

وی با بیان این که در این دوره پنج ماهه، شرکت پیمانکار با استفاده از دو دکل، حفاری چاه ها را آغاز می کند، افزود: علاوه بر حفاری، مطالعات لازم در این سه میدان نیز آغاز می شود و انتظار داریم از فردا به مدت یک ماه تا 45 روز آینده دکل های حفاری نیز برای انجام کار وارد کشور شوند.

سعدونی شیوه اجرای این قرارداد را بیع متقابل از نوع مناقصه باز اعلام کرد و یادآوری کرد: با وجود میدان های نفت سنگین در کشور، کار کمتری در این حوزه انجام شده است.

توسعه این سه میدان بر اساس گزارش های پیمانکار قرار است در دو فاز انجام شود که فاز نخست توسعه آنها 52 ماه از زمان موثر شدن قرارداد بیع متقابل انجام می شود.

 در این فاز، تولید زودهنگام حدود 52 هزار بشکه نفت در روز در مدت 39 ماه محقق خواهد شد، همچنین تولید فاز نخست این 3 میدان 11 هزار بشکه در روز است.

فاز دوم طرح توسعه این سه میدان نیز از تاریخ موثر شدن قرارداد 77 ماه است که در این فاز تولید روزانه 22 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

در فاز نخست توسعه میدان های کوه موند و کاکی 7 حلقه چاه و در پایان فاز دوم در 3 میدان مجموعا 19 حلقه چاه جدید حفاری خواهد شد.

نفت تولیدی از میدان های کوه موند و کاکی و بوشکان پس از فرآورش در واحد فرآیندی مرکزی با خط لوله 14 اینچ به طول 140 کیلومتر به چند راهه گناوه برای صادرات انتقال خواهد یافت.

چاه شماره 1 میدان نفت سنگین کوه موند در سال 1931 حفاری و تا کنون 8 حلقه چاه در این میدان حفاری شده که تنها چاه های 6 و 8 مربوط به نفت سنگین است.

مخازن نفت سنگین این میدان در سازندهای جهرم و سروک است که سازند سروک خود به دو لایه بالایی و پایینی با خصوصیات متفاوت تقسیم می شود. نفت درجای این میدان از سازند سروک حدود یک میلیارد بشکه است.

میدان کاکی در شمال شرق کوه موند و در 15 کیلومتری جنوب خورموج قرار دارد. تنها چاه این میدان در سال 1352 حفاری شده و مخازن نفتی این میدان سازندهای آسماری و سروک و از نوع نفت سبک است که میزان نفت درجای آن حدود 780 میلیون بشکه اعلام شده است.

میدان بوشکان در 100 کیلومتری شمال بندر بوشهر و در 30 کیلومتری میدان گازی دالان واقع شده و تنها چاه این میدان در سال 1342 حفاری شده است.

نفت درجای این میدان در سازند آسماری حدود 340 میلیون بشکه برآورد شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید