در صورت تاکید اروپا بر قطع واردات نفت از ایران

صادرات نفت ایران به آلمان، اسپانیا و ایتالیا نیز قطع می شود

(دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰) ۱۷:۳۳

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در باره این که اگر سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اسپانیا و ایتالیا بر قطع واردات نفت از ایران تاکید کنند، پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: در صورتی که آنها چنین رفتاری کنند ما نیز صادرات نفت را به این کشورها قطع خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، به نقل از شانا، احمد قلعه بانی امروز (دوشنبه یکم اسفند) در حاشیه مراسم امضای موافقتنامه توسعه سه میدان نفتی در جمع خبرنگاران از آمادگی برای امضای قرارداد فروش نفت با کشورهای اروپایی به مدت 2 تا 5 سال و «بدون هیچ گونه قید و شرط و وضعیت فورس ماژور» از جانب آنها خبر داد.

وی تصریح کرد: فروش نفت به کشورهای اروپایی در قالب قرارداد دو تا 5 ساله و بدون هیچ گونه قید و شرط انجام و در غیر این صورت صادرات لغو می شود.

قلعه بانی با بیان این که تقاضای خرید نفت از ایران کاهش نیافته و بلکه بیشتر شده است، گفت: صادرات نفت به کشورهایی که شروط قرارداد فروش را بپذیرند انجام خواهد شد.

وی در باره تصمیم اتحادیه اروپا برای قطع صادرات نفت ایران به کشورهای عضو این اتحادیه گفت: متاسفانه این تصمیم خصمانه از سوی این اتحادیه گرفته شده و با این تصمیم با مسئله انرژی مردم کشورهای خود بازی کردند و ایران در شروع این بازی نقشی نداشته است.

وی تاکید کرد: در مدت 103 سالی که از تاریخ استخراج نفت در ایران می گذرد ما هیچ گاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده ایم و سران کشورهای اروپایی با این تصمیم بر علیه مصالح کشورهای خود اقدام کردند.

معاون وزیر نفت یادآور شد: پیشتر در مصاحبه ای اعلام کردیم که تصمیم خصمانه اروپا در مورد قطع صادرات نفت ایران بهای هر بشکه نفت را به 120 تا 150 دلار افزایش خواهد داد و هم اکنون هر بشکه نفت در بازارهای بین المللی به 122 دلار رسیده است.

قلعه بانی تصریح کرد: ایران صادرات نفت خود را روی مردم اروپا نبسته است بلکه سران کشورهای اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفته اند و همه تبعات قطع صادرات نفت ایران بر عهده آنان است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: برخی کشورهایی که صادرات نفت به آنها قطع شد قرارداد آنها به پایان رسیده بود و برخی نیز هنوز از مدت قرارداد آنها باقی مانده بود.

وی گفت: پیشتر روزانه حدود 515 هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر می شد و هم اکنون این میزان کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بسیاری از کشورهایی که ما با آنها قرارداد صادرات نفت امضا کرده بودیم بخش خصوصی بودند ولی متاسفانه با وجود اقتصاد آزاد، سران اروپایی با تصمیم اخیر خود در این موضع اعمال نظر سیاسی کردند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون فرصت مناسبی برای توسعه میدان های نفت و گاز کشور و تولید صیانتی از این میدان ها فراهم شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید