مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خبر داد:

بهره برداری از ذخایر هلیوم پارس جنوبی در سال آینده

(چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰) ۲۳:۰۰

مهندس موسی سوری در تشریح اهداف مهم شرکت نفت و گاز پارس گفت: 28 درصد هلیوم جهان در میدان مشترک پارس جنوبی نهفته است که برای تولید گاز هلیوم از این میدان، مطالعه های لازم با یک شرکت خارجی انجام شده است و امیدواریم با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، تولید این گاز سال آینده از این میدان مشترک طراحی و تصویب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، به نقل از شانا، مهندس موسی سوری امروز (چهارشنبه 3 اسفند) در همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور از استقرار دکل حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد و گفت: تولید نفت از این لایه از نیمه دوم سال 91 آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت ارزش اقتصادی گنجینه بزرگ منابع گازی در میدان مشترک پارس جنوبی گفت: بر اساس محاسبه های انجام شده، ارزش کل صادرات نفت خام ایران در 102 سال گذشته با احتساب هر بشکه نفت 50 دلار، 3 هزار و 550 میلیارد دلار برآورد می شود؛ در حالی که ارزش اقتصادی گاز این میدان بزرگ 4 هزار و 400 میلیارد دلار اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ارزش اقتصادی بهره برداری از هر فاز پارس جنوبی را 4 میلیارد دلار در سال اعلام و تصریح کرد: با بهره برداری از 18 فاز این میدان بزرگ گازی، تولید ناخالص داخلی کشور 18 درصد افزایش می یابد که رونق اقتصادی بزرگی برای کشور به همراه دارد.

تولید گاز از پارس جنوبی هر سال بیشتر می شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: سال گذشته 83 میلیارد مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کردیم که 5.5 میلیارد مترمکعب بیشتر از سال گذشته است.

وی از رکورد تولید روزانه گاز به میزان 290 میلیون مترمکعب از این میدان گازی خبر داد و گفت: امسال رکورد تولید روزانه 290 میلیون مترمکعب در این میدان مشترک رقم خورد.

سوری با انتقاد از انتشار آمارهای متناقض درباره برداشت قطر از میدان گازی پارس جنوبی گفت: قطر حتی دو برابر ایران از این میدان مشترک تولید نمی کند و اندکی کمتر از این میزان تولید دارد که امیدواریم تا پیش از برنامه پنجم توسعه به تولید برابر در میدان مشترک پارس جنوبی برسیم.

اختصاص بودجه 21 میلیاردی به پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بودجه این شرکت را 21 میلیارد دلار خواند و گفت: امسال حدود 11 میلیارد دلار منابع مالی در اختیار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت و از همه مسئولان تقاضامندیم با تامین به موقع منابع مورد نیاز، این شرکت را در رسیدن به اهداف آن یاری کنند.

به گفته سوری، بزرگ ترین ارقامی که تا پیش از سال 89 در شرکت نفت و گاز پارس جذب شده 3.7 میلیارد دلار بوده؛ در حالی که سال گذشته نزدیک به 8.4 میلیارد دلار با جهش سه برابری نسبت به سال های پیش از آن در پارس جنوبی جذب شد.

سوری از شکستن رکورد جهانی ساخت پالایشگاه خشکی در پارس جنوبی خبر داد و گفت: پالایشگاه خشکی فازهای 20-24 پس از گذشت 20 ماه از مرز 55 درصد پیشرفت عبور کرد که با انجام این مهم، رکورد جهانی در ساخت پالایشگاه ها شکسته شد.

پیمانکاران ضعیف از پارس جنوبی اخراج می شوند

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: پیمانکارانی که نتوانند نقاط ضعف خود را در اجرای پروژه های بزرگ پارس جنوبی برطرف کنند، ممکن است از پروژه کنار گذاشته شوند.

سوری تصریح کرد: ضروری است این پیمانکاران ضعیف از چرخه کار حذف شوند تا با جایگزینی پیمانکاران قوی تر کار توسعه سریع تر پیش رود.

تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در تشریح چشم انداز این شرکت گفت: دستیابی به تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز (800 میلیون مترمکعب از میدان مشترک پارس جنوبی و 200 میلیون مترمکعب از بخش غیرمشترک این میدان) همچنین تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از مجموعه میدان های مشترک و غیرمشترک شامل میدان فردوسی، گلشن، پارس شمالی و لایه نفتی پارس جنوبی، از مهم ترین چشم اندازهای این شرکت است.

سوری تصریح کرد: بر اساس برنامه چشم انداز، شرکت نفت و گاز پارس، به یکی از پنج شرکت برتر بین المللی در زمینه تامین نفت و گاز جهان، تبدیل خواهد شد.

سومین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور با محوریت توسعه صنعت نفت و گاز ایران امروز در عسلویه آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید