وزیر نفت

اوپک یک میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار نفت دارد

(دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۵۲

وزیر نفت درباره گزارش هایی مبنی بر وجود 2.5 میلیون بشکه تولید مازاد در بازار نفت گفت: این گزارش ها مورد تایید نیست و تا کنون حدود یک میلیون بشکه افزایش تولید در مجموعه اوپک گزارش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از شانا، مهندس قاسمی ظهر امروز (دوشنبه یکم خرداد) در حاشیه مراسم افتتاح رسمی سه طرح عظیم پتروشیمی در ماهشهر در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار، محور اصلی نشست اوپک در 25 خرداد بررسی وضعیت عرضه و تقاضا و تصمیم گیری در باره آن خواهد بود.

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرده به دنبال افزایش تولید نفت خام عراق و بازگشت تولید نفت لیبی به سطوح پیش از بحران، تولید نفت خام 12 عضو اوپک در ماه آوریل با افزایش روزانه 322 هزار و 700 بشکه نسبت به ماه مارس به 31 میلیون و 621 هزار بشکه در روز رسیده است.
 
رشد تولید نفت خام اعضای اوپک سبب شده است تا بهای نفت خام در بازارهای جهانی نسبت به سطح بالای 128 دلار در ماه مارس، حدود 15 دلار کاهش یابد و در هفته های اخیر روند کاهشی داشته باشد.
 
بر پایه این گزارش، افزایش تولید نفت خام اعضای اوپک نیز بر روند عرضه بیش از سطح مورد نیاز در بازارهای جهانی تاکید دارد.
 
منابع ثانویه بر این باورند که کشورهای عضو اوپک در ماه مارس روزانه یک میلیون و 621 هزار بشکه بیش از تولید گروهی 30 میلیون بشکه توافق شده در نشست 160 اوپک، تولید کرده اند.
 
افزایش عرضه نفت خام اعضای اوپک، افت تولید در دیگر بخش های جهان را جبران می کند، افت تولید در برخی از پروژه های نفتی جهان در ماه آوریل حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است.
 
آمارهای تولیدی که به طور مستقیم از سوی اعضای اوپک به دبیرخانه گزارش شده است، رقم های بالاتری را نسبت به داده های منابع ثانویه نشان می دهد.
 
عربستان سعودی اعلام کرد: این کشور در ماه آوریل روزانه 10 میلیون و 100 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در مقایسه با ماه مارس روزانه 179 هزار بشکه رشد نشان می دهد.

تازه ترین گزارش دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه حکایت از این دارد که تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه آوریل به 9 میلیون و 897 هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک نیز در ماه آوریل با رشد همراه بوده است، تازه ترین برآورد اوپک نشان می دهد تولید نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال جاری روزانه 640 هزار بشکه افزایش می یابد که این رقم نسبت به برآورد پیشین روزانه 50 هزار بشکه رشد نشان می دهد.

نشست بعدی اوپک در 14 ژوئن (25 خرداد) در وین اتریش برگزار خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید