در جزیره صداری بوشهر

نخستین نفتکش افراماکس در آبهای خلیج فارس به آب انداخته شد

(سه شنبه ۳ اَمرداد ۱۳۹۱) ۱۴:۳۲

نخستین نفتکش 113 هزار تنی افراماکس که به سفارش ونزوئلا از سوی شرکت صدرا ساخته شده بود، در یارد بوشهر به آب انداخته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مدیر عامل کارخانه کشتی‌سازی صدرا با اعلام این خبر تصریح کرد: حدود چهار هزار تن ماشین آلات در این نفتکش نصب شده است که هر یک از آنها باید جداگانه هنگام استقرار کشتی در دریا آزمایش شود.

به گفته سلمان ضربی، این نفتکش به طول 250 متر، عرض 44 متر و ارتفاع 21 متر ساخته و در آبخور 14.8 متر به آب انداخته شد.

وی زمان تحویل این نفتکش پهن پیکر به کارفرما (شرکت ونزوئلایی) را سه ماه آینده اعلام کرد و افزود: آزمایش اولیه این نفتکش روز گذشته (2مرداد) با موفقیت انجام شد و برای آزمایش های باقی مانده سه ماه زمان نیاز است که با توجه به کیفیت مناسب مواد به کاررفته در ساخت این کشتی، طرف ونزوئلایی نیز از ساخت آن اعلام رضایت کرد.

مدیرعامل کارخانه کشتی‌سازی صدرا افزود: ظرفیت نخستین کشتی افراماکس 113 هزار تن با سرعت 16 گره دریایی است که در ساخت آن 328 کیلومتر جوشکاری، 56 کیلومتر لوله‌کشی، 106 متر کابل کشی انجام شده و وزن ماشین‌آلات آن نیز 3 هزار و 660 تن است.

ضربی با بیان این که سه فروند نفتکش دیگر نیز در یارد شرکت صدرا به سفارش ونزوئلا در حال ساخت است، افزود: با توجه به تجربه خوب ساخت نخستین نفتکش، امیدوارم دومین نفتکش تا 10 ماه آینده ساخته شود.

وی افزود: سومین نفتکش در مرحله برش ورق است و 6 ماه پس از ساخت کشتی دوم و کشتی چهارم نیز 6 ماه پس ازآن ساخته می شود.

به گفته ضربی، وزن سبک هر یک از این نفتکش ها 21 هزار و 200 تن است و هرکدام گنجایش حمل 113 هزار تن نفت خام را دارند.

بر پایه این گزارش، در سال 86 پروژه ای میان دولت ایران و ونزوئلا برای ساخت چهار فروند نفتکش تعریف شد که بر اساس طرح اولیه قرار بود تانکر این نفتکش ها با ظرفیت 94 هزار تن ساخته شود ولی با توجه به تغییرات انجام شده و اعلام نیاز طرف ونزوئلایی، ظرفیت آنها در نهایت به 113هزار تن افزایش یافت و همه ابعاد و مشخصات کشتی نیز تغییر کرد.

اواخر زمستان 1387 طرح نهایی ساخت چهار فروند نفتکش با ظرفیت 113 هزار تن نفت خام، به طول 250 متر، عرض 44متر، با ارتفاع 21 متر در وسط کشتی و با سرعت 12 گره دریایی تعریف و قرار شد موتوری با قدرت 21 هزار اسب در داخل کشتی نصب شود.

عرشه این نفتکش ها 2.5 برابر زمین فوتبال است و 125 کیلومتر کابل کشتی در این نفتکش ها انجام شده است ضمن آن که دو بویلر، بخار مورد نیاز برای به حرکت درآوردن پمپ ها با هدف انتقال نفت خام از داخل کشتی به بندرگاه را تامین می کنند.

هزینه قرارداد هر یک از کشتی ها 57 میلیون یورو اعلام شده است و  42 میلیون یورو پیش پرداخت (20 درصد هزینه کل ساخت کشتی ها) برای ساخت این چهار نفتکش در سال 1387 از سوی شرکت ونزوئلایی به شرکت صدرا پرداخت شده است.
منبع: شانا

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید