راه اندازی پروره جمع آوری و تزریق گاز میدان نرگسی در دشتستان بوشهر

(شنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۳۴

پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نرگسی در شهرستان دشتستان استان بوشهر با پیشرفت جمعی 99 و 56 درصدی در مرحله راه اندازی آزمایشی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، براساس اعلام مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب این پروژه که در ردیف پروژه های مهرماندگار است در مرحله تکمیل و آماده سازی برای بهره برداری کامل قرار دارد.

این پروژه با ظرفیت جمع آوری و فشار افزایی روزانه 19 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت همسو با برنامه های صیانتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با هدف حفظ محیط زیست از طریق جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و تزریق آنها به میدان نفتی نرگسی طراحی و  اجرا شده است.

در این پروژه 10 ردیف الکتروکمپروسور برای جمع آوری و فشار افزایی گازها تا حدود 3 هزار پام (پوند بر اینچ مربع)، یک واحد نم زدایی گاز، خطوط لوله برای ارسال به چاه های تزریقی و تسهیلات سر چاهی مورد نیاز تزریق و یک خط انتقال برق 66 کیلو ولت دو مداره به طول حدود 30 کیلومتر احداث شده است.

همچنین اتاق کنترل، آزمایشگاه مرکزی، سامانه ایمنی و آتش نشانی، تجهیزات مخابراتی و امکانات رفاهی از دیگر تاسیسات احداث شده در این پروژه به شمار می آید.

این پروژه با نظارت کارشناسان مدیریت مهندسی و ساختمان مناطق نفت خیز جنوب به صورت ایی.پی.سی (طرح و ساخت همزمان) از سوی یک شرکت پیمانکار ایرانی با اعتبار 400 میلیارد ریال از محل اعتبار پروژه های سرمایه ای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به اجرا در آمد.

بر اساس مطالعات کارشناسان مهندسی نفت، با تزریق گاز به میدان نفتی نرگسی، علاوه بر آسان تر شدن عملیات تولید، حجم نفت قابل استحصال این میدان به میزان 120 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

میدان نفتی نرگسی در 30 کیلومتری شمال شهرستان برازجان در استان بوشهر واقع و در سال 1353 کشف شد و در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

در گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب 12 پروژه مهر ماندگار در دست اجرا است که براساس برنامه زمانبندی تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

از جمله این پروژه ها می توان به احداث واحد بهره برداری و نمک زدایی زیلایی و  کارخانه نمک زدایی لب سفید در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و طرح جمع آوری و تزریق گازهای همراه نرگسی اشاره کرد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عملیات تولید و فرآورش 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز کشور را در گستره 5 استان در جنوب غرب کشور عهده دار است./ منبع شانا

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید