پیشرفت ساخت خط لوله اتیلن غرب به 72 درصد رسید

(سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱) ۱۶:۰۳

مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب از پیشرفت 72 درصدی عملیات ساخت این پروژه مهم صنعت پتروشیمی کشور خبر داد و افزود: فاز نخست این پروژه به زودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مهندس مسعود میثمی تصریح کرد: روند پیشرفت این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار است به نحوی که پیشرفت فیزیکی آن به 72 درصد رسیده و عملیات اجرائی ساخت این خط لوله در جبهه های مختلف کاری  با شتاب مناسبی در حال انجام است.

میثمی افزود: فاز اول این پروژه به زودی به بهره برداری می رسد و فاز دوم نیز مطابق برنامه ریزی های انجام شده در حال اجرا بوده و پیش بینی می شود این طرح که به عنوان طرح ماندگار در حال انجام است تا پایان برنامه پنجم توسعه به بهره برداری کامل برسد.

وی ادامه داد: خط لوله اتیلن غرب پس از راه اندازی توان تغذیه 13مجتمع پتروشیمی را دارد و  این خط لوله 3 هزار و 500 کیلومتری مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را با شتاب بیشتری همراه خواهد کرد .

میثمی تصریح کرد: سرمایه گذاری و تامین مالی به موقع می تواند عملیات اجرائی این خط لوله را طبق برنامه زمان بندی پیش بینی شده پیش ببرد و دراین میان مشارکت بانک ها می تواند بر تسریع در بهره برداری از این طرح ملی تاثیر گذار باشد.

طرح احداث خط لوله اتیلن غرب شامل 8 ایستگاه تقویت فشار اتیلن است که دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و 5 ایستگاه تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران کاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیش بینی شده اند.

این خط لوله شامل 16 ایستگاه اندازه گیری است که 2 ایستگاه آن برای اندازه گیری اتیلن دریافتی در عسلویه وگچساران و 14 ایستگاه دیگر برای اندازه گیری در پایانه های تحویل اتیلن در دیگر مناطق کشور احداث خواهد شد.

این گزارش می افزاید: در طرح اولیه، خط لوله اتیلن غرب از عسلویه آغاز می‌شد و در مسیر خود در مجموع از هفت استان فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان عبور می کرد و به آذربایجان منتهی می‌شد، اما در مهر 1384 پتروشیمی‌های دهدشت، ممسنی و اندیمشک نیز به این خط پیوستند تا در مجموع تعداد واحدهای خط به 10 واحد افزایش پیدا کند.

 افزون ‌بر این، پس از سفر مقام معظم رهبری به استان همدان، مصوبه احداث یک واحد پتروشیمی در همدان نهایی شد و در دی 87  احداث خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز نیز در دستور کار قرار گرفت.

همچنین قرار شد با ساخت خط دنا و مجتمع‌های آن شامل پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن پتروشیمی گچساران هم برای تولید اتیلن‌ مورد نیاز خط ساخته شود./منبع شانا

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید