پایان نخستین هم اندیشی نفت در سینمای مستند

روابط عمومی منطقه ویژه پارس رتبه برتر فیلم مستند نفت را کسب کرد

(سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱) ۲۳:۲۱

نخستین هم اندیشی نفت در سینمای مستند با اهدای تندیس و لوح تقدیر به برگزیدگان مسابقه فیلم های مستند ارسالی به این جشنواره به پایان رسید و روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رتبه برتر فیلم مستند معرفی پایتخت انرژی کشور را از آن خود کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، اسامی برگزیدگان مسابقه فیلم های ارسالی به نخستین هم اندیشی نفت در سینمای مستند به انتخاب هیات داوران، به شرح زیر است:

دریافت کنندگان تندیس و لوح تقدیر:

1-     داوود حبیبی پور شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  فیلم مستند فوران (مهار چاه 104 مارون ) باتوجه به: استفاده مناسب از تصاویر گویا وانتخاب روایتی منطقی ومناسب باموضوع حائز رتبه ی برتر

2-     محمد حداد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران فیلم مستند روایت یک حماسه (38 روزتلاش مردان پولادین صنعت نفت )باتوجه به: عنایت  ویژه به یکی از مهمترین فعالیتهای مرتبط با حوادث محیط کار وحفظ سرمایه ملی و حضور بهنگام مستند ساز در مراحل مختلف روزهای کاروتلاش. حائز رتبه ی برتر

3-     منوچهر خندان  شرکت ملی نفت ایران فیلم دیارخورشیدونماهنگ جهاد اقتصادی باتوجه به: انتخاب درست ومناسب موسیقی وارتباط منطقی ومنسجم نواها ونمادها در تدوینی هنرمندانه  حائز رتبه ی برتر

4-     مجید سهیلی پژوهشگاه صنعت نفت فیلم مجموعه فیلم های ارائه شده پژوهشگاه صنعت نفت به نخستین ویژه برنامه ی هم اندیشی نفت در سینمای مستند  باتوجه به: تلاشهای در خور توجه در راستای تولید فیلمهای مستند آموزشی مطابق با استاندارد حائز رتبه ی برتر

5-     غلامعباس شهریاری شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون  فیلم مستند "دیوار پلیتی "باتوجه به:انتخاب موضوعی به ظاهر ساده امابسیارظریف وپراهمیت درارتباط با ایجاد فضای مناسب وتلطیف یافته در محیط های کاری صنعتی و خشن ودشوار حائز رتبه ی برتر

6-     حسین قربانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس  فیلم مستند معرفی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باتوجه به معرفی گویا و انتخاب گفتارمتن مناسب حائز رتبه ی برتر

7-     بهرام نریمانیان شرکت نفت فلات قاره ایران فیلم مجموعه فیلم های ارائه شده به نخستین ویژه برنامه ی هم اندیشی نفت در سینمای مستند  باتوجه به: تلاش گسترده درتوجه به مستندسازی فعالیت ها حائز رتبه ی برتر

دریافت کنندگان دیپلم افتخار:

1- ایوب بنوی رئیس محترم  شرکت مهندسی و توسعه نفت فیلم: مستند مسجد سلیمان، شهری که بود، شهری که هست. باتوجه به: استفاده درست وسنجیده از تصاویرآرشیوی و جدید.پ

2- داریوش چهرازی رئیس محترم  شرکت نفت خزر فیلم: مستند چالش های دریای هزارنام  باتوجه به:ساختارمناسب وجذاب وترکیب منسجم تصاویر.

3- محمد حداد رئیس محترم شرکت نفت مناطق مرکزی ایران فیلم:مستند کوتاه (فرایند دریافت گاز وتزریق به مخزن سراجه قم)  باتوجه به:انتخاب قالب بیانی مناسب.

4- مجتبی دزفولی نسب، رئیس محترم  شرکت نفت و گاز پارس فیلم: مستند مجموعه تلاشها  باتوجه به: کیفیت مستند سازی فعالیتها.

5- سید جلال موسوی رئیس محترم  شرکت حفاری شمال فیلم: مستند درس 4 شهید تند گویان  باتوجه به: عنایت ویژه به ارزشها وجایگاه والای شهدای انقلاب اسلامی و شهید تند گویان  ازخانواده بزرگ صنعت نفت.

دریافت کنندگان لوح تقدیر؛ بخش هیات داوران و اساتید: 

شهاب الدین عادل ،عضو محترم هیات علمی دانشکده هنر

ناصر باکیده، مدیر محترم جشنواره های بنیاد سینمایی فارابی

عزیزاله حاجی مشهدی، عضو محترم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

متین عباسی ، مدرس و فیلمساز

کیانوش عیاری، استاد محترم دانشگاه و مستند ساز و منتقد سینما

 

فیلم مستند ابزار قدرتمند ترسیم توانمندی های صنعتی یک کشور است

مدرس سینمای مستند ایران در در نخستین ویژه برنامه هم اندیشی نفت در سینمای مستند گفت: فیلم مستند، نمایش درست و کاربردی را از مراحل ساخت، تولید محصول و فناوری های پیشرفته صنعتی ارائه می دهد.

متین عباسی افزود: هدف فیلم مستند بر انگیختن رغبت تماشگر نسبت به توسعه دانش، صنعت، آموزش و مطرح کردن مسائل گوناگون و راه حل های آنان از نقطه نظرهای اقتصادی است.

عباسی با بیان اینکه سینمای مستند پرداخت خلاقانه به واقعیت است، گفت: مستند می توانند در زمینه های مختلف صنعت، نمایش درست و کاربردی از مراحل ساخت، تولید محصول و فناوری های پیشرفته را ارائه دهد تا نگاه مخاطبین و حتی رقیبان را تحت تاثیر قرار داده و راه تولید و شکوفایی را هموار سازند.

وی توجه زیاد به واقعیت را از خصوصیات بارز سینمای مستند خواند و گفت: واقعیت عینی و قابل مشاهده در سینمای مستند با نگاه وِیژه آمیخته شده است بطوری که مخاطب را برای تماشای واقعیت دعوت می کند.

این هنرمند سینمایی مستند در کارگاه آموزشی تخصصی فیلم های مستند گفت: فیلم مستند شاخه ای بزرگ از صنعت تصاویر متحرک را شامل می شود که به منظور مستند سازی جنبه ها ی از واقعیت ساخته می شود.

عباسی فیلم مستند را به عنوان یک تکنیک فیلم سازی، یک سنت سینمایی و شیوه ای از تقابل با مخاطب که بصورت دائم در حال تحول است و هیچ مرزی نمی شناسد تعریف کرد.

رونق سینمای مستند در حوزه نفت عامل ارتقای خودباوری ملی است

مدیر عامل سابق انجمن سینمای جوانان ایران و مدیر امور جشنواره های بنیاد سینمایی فارابی نیز گفت: هنر هفتم و صنعت مدرن این توانمندی را دارند تا به عنوان دو رکن مکمل ، فعالیت های یکدیگر را همپوشانی کنند.

ناصر باکیده افزود: دامنه گسترده فعالیت های صنعت نفت، همواره توجه فیلمسازان را متوجه خود ساخته و پتانسیل های این صنعت به قدری است که امکان تمرکز بر آن نه تنها از دریچه فیلم های مستند، بلکه در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلم سینمایی نیز وجود دارد.

باکیده این پتانسیل را مزیت اصلی صنعت نفت نسبت به دیگر صنایع عنوان و اذعان کرد: سینما به تعریفی، آیینه تمام نمای جامعه است و از این رو هر فیلمی می تواند آثار فرهنگی اجتماعی، سیاسی و یا اقتصادی گسترده ای داشته باشد که این امر، حساسیت کار فیلمسازان و تهیه کنندگان را دوچندان می کند.

وی در این زمینه، ساخت فیلم مستند در حوزه نفت را گامی بلند در مسیر القای خودباوری در بین مخاطبان دانست و اظهار داشت: بی شک، نمایش تلاش بی وقفه صنعتگران نفت و کار مستمر آنان به خصوص در مناطق اقماری و سکوهای عملیاتی، تاثیر بسزایی در افزایش حس خودباوری خواهد داشت.

باکیده با بیان اینکه خوشبختانه چالش جدی در سیر ساخت فیلم مستند نفتی وجود ندارد، ادامه داد: تنها مانعی که بعضا در این مسیر خودنمایی می کند، فاصله بین صنعت و سینماست.

اکران فیلم های بخش مسابقه نفت و سینمای مستند

به ابتکار روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و برای نخستین بار، صاحبنظران و کارشناسان برجسته مستندسازی سینمایی و کارشناسان و روسای روابط عمومی شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران با هدف بررسی فرصت ها و چالش های سینمای مستند در صنعت نفت گردهم آمدند.

در نخستین روز از ویژه برنامه هم اندیشی نفت و سینمای مستند که دوشنبه (22 آبان) در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، فیلم های مستند ارسالی از سوی شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت به این جشنواره به نمایش گذاشته شد تا داوران این جشنواره در مورد آنها به قضاوت بنشینند.

برگزاری کارگاه تخصصی فیلم های مستند با حضور منتقدان و اساتید برجسته سینما بخش پایانی روز نخست این نشست هم اندیشی را تشکیل داد./ منبع: پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید