نگاه معنوی به اثرهنری راز ماندگاری آن است

(دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲) ۱۸:۰۰

در نخستین سمپوزیوم مجسم های شهری که در شهر قشم برگزار شد ،داود جباری فرد از کارکنان مدیریت امور گمرکی منطقه ویژه پارس به خلق اثری از جنس آهن پرداخت که قرار است مجسمه " زن " وی به زودی در یکی از نقاط جزیره قشم نصب شود .

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس- داود جباری فرد که عضویت در کانون مجسمه سازان ایران را در کارنامه خود دارد می گوید: ذهنیت هنرمند در خلق آثار بدیع هنری نشات گرفته از وقایع تلخ و شیرینی است که پیرامون او می گذرد ،گاهی اوقات با جرقه ای در ذهن، آثاری پدید می آید که یک لحظه تماشای آن می توان به دریافتی که در ابتدا مورد نظر هنرمند بوده است رسید و خستگی خلق آن اثر هنری با آن بازخورد موفقیت آمیز از تن هنرمند رخت برمی بندد.

 جباری فرد قائل به نظریه هنر برای مردم  است و می افزاید: یک هنرمند زمانی در کار خود موفق است که آن اثر خلق شده علاوه بر اینکه مورد استقبال قشرهای گوناگون جامعه قرار می گیرد بتواند تحسین منتقدان آثار هنری را نیز بر انیگزد .

استاد جباری فرد در ادامه می گوید: برخی منتقدین اعتقاد دارند مهم نیست اثر هنری مورد استقبال مردم عامه قرار گیرد زیرا که  عامه از تقسیم بندی های موجود در مکاتب هنری آگاهی چندانی ندارند اما به طور قطع اگر اثری از دل بر آمده باشد لاجرم بر دل مخاطبان خود نیز خواهد نشست.

او اعتقاد دارد با آن همه گوناگونی مکاتب هنری و ویژگی هایی که آثار آن مکاتب در دل خود دارد اما در طول تاریخ اثری موفق بوده که یک عنصر معنوی آن اثر را همراهی می کرده است و در این صورت توانسته مورد استقبال جامعه قرار گیرد.

جباری فرد درباره اثر خود در نخستین سمپوزیوم مجسمه های شهری نیز گفت: همواره تلاشم بر این بوده به خلق اثری بپردازم که بیانگر وفاداری،از خودگذشتگی ومهر و محبت زن به فرزند و خانواده خود به دلیل همان ماهیت ذهنی آن برای من از مقام زن ( مادرهای آینده) باشد و با برگزاری این سمپوزیوم فرصتی به دست آمد تا با به تصویر کشیدن افکار و جان دادن به آن در قالب مجسمه گوشه ای از رنج ها و مشقت های مادران را در معرض دید همگان قرار دهم.

گفتنی است نخستین سمپوزیوم مجسمه های شهری در جزیره ی قشم برگزار شد و در طول آن مجسمه سازان مطرح کشور به خلق مجسمه‌هایی از جنس آهن پرداختند و در پایان  به هنرمندان مجسمه ساز حاضر در این سمپوزیوم از طرف سازمان منطقه آزاد قشم هدایایی به رسم یادبود اهداء شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید