معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری:

جذب علم و دانش از مهم ترین سیاست های وزارت نفت است

(چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲) ۱۷:۴۶

معاون وزیر نفت افزایش جذب علم و دانش را یکی از مهم ترین سیاست های وزارت نفت خواند و گفت: استفاده از مراکز تولید علم نیز، دومین سیاست وزارت نفت در این جهت است که از طریق ارتباط با دانشگاه ها با جدیت پیگیری می شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس و به نقل از شانا ،محسن خجسته مهر امروز(چهارشنبه ٨ خرداد) در آیین نکوداشت انتشار یکصدمین شماره ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید با تاکید بر اینکه گسترش علم و دانش محوری، پیش زمینه توسعه محوری در جوامع است، گفت: تمام کشورهای دنیا که هم اکنون در حد اعلای توسعه یافتگی قرار درند و اقتصادشان در سطح مطلوبی است، ابتدا از مرز دانش محوری عبور کرده اند.

وی افزود: امروز صنعت نفت به ویژه بخش بالادستی آن توانسته است بر چالش های پیش آمده غلبه کند که این اقدام جز با روی آوردن به تولید دانش و جذب آن میسر نمی شد.

خجسته مهر با بیان اینکه از این به بعد باید به سمت تبدیل علم به فناوری حرکت کنیم، اظهار کرد: باید علم را به فناوری تبدیل و سپس تجاری سازی کرد؛ تنها در این صورت است که می توان به تولید ثروت از طریق علم و دانش پرداخت.

وی با اشاره به وجود تعدادی شاخص در تعیین سطح تولید علم در سطح صنعت نفت گفت: میزان تخصیص اعتبارات تحقیقاتی در هر شرکت و مجموعه به عنوان یک شاخص مهم در ارزیابی سطح تولید علم در آن مجموعه محسوب می شود.

او از تعداد مقالات ثبت شده به ویژه در مراکز معتبر بین المللی نیز به عنوان یکی دیگر از شاخص های مهم در تعیین سطح علمی بودن یک مجموعه نام برد و افزود: خوشبختانه این شاخص نیز در ایران و به ویژه در صنعت نفت به نحو مطلوبی وجود دارد.

به گفته وی پروژه جذب نخبگان در صنعت نفت نیز از همین سیاست پیروی می کند و باعث می شود که این افراد به توسعه علم و جذب دانش در صنعت کمک کنند.

معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم به عنوان مرجعی برای ثبت ایده های علمی در دنیا شویم باید بستر مناسبی برای آن ایجاد کنیم که این بسترسازی نیز جز با جذب علم و دانش و ارتباط با مراکز علمی عملی نخواهد شد.

وی همچنین دستیابی به اقتصاد مطلوب را از مهم ترین اهداف علمی شدن یک مجموعه عنوان کرد و افزود: استفاده از شیوه های جدید و نوین در صنعت نفت و یا هر سازمانی باید به کاهش زمان و هزینه و افزایش کیفیت منجر شود تا از این طریق به رشد اقتصاد کشور کمک کند.

خجسته مهر نشریه اکتشاف و تولید را به عنوان مجله ای دانست که پیرو خط مشی های علمی موجود در صنعت نفت گام بر می دارد و می تواند آینده ای بهتر برای خود رقم بزند.

بر اساس این گزارش صبح امروز (چهارشنبه، ٨ خرداد) آیین نکوداشت یک صدمین شماره ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید با حضور مهندس قلعه بانی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت، مهندس خجسته مهر، معاون وزیر در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و سردبیر مجله اکتشاف و تولید، مهندس قلاوند، مدیر امور اکتشاف، مهندس فکور، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، دکتر عمادی، مدیر توسعه و پژوهش شرکت ملی نفت، غلامحسین اشرفی، مشاور مدیرعامل در روابط عمومی و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران این حوزه در وزارت نفت برگزار شد.

در این مراسم از تعدادی از پیشکسوتان حوزه اکتشاف و تولید قدردانی شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید