در سال جاری آغاز بکار می کند؛

دومین گمرک اختصاصی نفت در عسلویه

(یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲) ۱۴:۰۳

اولین گمرک اختصاصی صنعت نفت در آستانه راه اندازی رسمی قرار گرفته و خبرها حاکی از آن است که دومین گمرک اختصاصی نفت نیز در آینده ای نزدیک در عسلویه به بهره برداری می رسد؛ به این ترتیب توافق های صورت گرفته بین وزارت نفت و گمرک، شکل اجرایی به خود می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس ، تیرماه سال گذشته بود که تفاهمنامه ایجاد گمرکات اختصاصی صنعت نفت بین وزارت نفت و گمرک جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید و هم اکنون با گذشت یک سال، گمرک اختصاصی نفت انبار ری آماده به کار شده است؛ گمرکی که به گفته وزیر نفت، سالهاست به عنوان یکی از خواسته های مسئولان و نیازمندی های صنعت نفت در سطح این صنعت مطرح بوده است. رستم قاسمی در این زمینه با اشاره به این‌که صادرات نفت خام، فرآورده ‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، واردات تجهیزات صنعت نفت، ترانزیت کالا و عملیات سوآپ، وزارت نفت را به بزرگ‌ترین مشتری گمرک تبدیل کرده است، می گوید: با تشکیل گمرک اختصاصی نفت، سرعت واردات و صادرات دو چندان می‌شود و روند توسعه‌ میدان‌های نفت و گاز نیز تسریع خواهد شد.
وزیر نفت متذکر شده است: قوانین کامل گمرک در مورد گمرک اختصاصی نفت نیز اجرا خواهد شد و با تشکیل این گمرک اختصاصی، هزینه‌های پروژه‌های نفتی کاهش می‌یابد.
به گزارش NIOC، گمرک اختصاصی نفت انبارری جنب پالایشگاه شهید تندگویان، گمرک اختصاصی عسلویه، گمرک اختصاصی بندرعباس و گمرک اختصاصی بندر امام خمینی (ره)، گزینه های موجود در این زمینه هستند و هم اکنون، گمرک اختصاصی نفت انبارری آماده کار شده است. همچنین گمرک اختصاصی عسلویه به عنوان دومین گمرک اختصاصی صنعت نفت در سال جاری آغاز به کار می کند.
تسریع روند صادرات و واردات   
پیشتر نیز مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران از راه اندازی این 2 گمرک اختصاصی در سال جاری خبر داده بود. صدری افقه با بیان این مطلب افزود:  هم اکنون مقدمات ترخیص کالا از گمرک انبارری به طور کامل فراهم شده است.
به گفته وی، طرح راه اندازی گمرکات اختصاصی نفت با حمایت وزیر نفت و همراهی رییس کل گمرک کشور به ثمر رسیده است و به این ترتیب، بسیاری از کالاهای مرتبط با صنعت نفت، چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات از مبادی گمرکی وزارت نفت عبور خواهند کرد.
وی، تسریع در امر واردات و صادرات و تسهیل این مسیر را به عنوان مهمترین هدف شکل گیری گمرکات اختصاصی مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با توجه به اهمیت فعالیت های صنعت نفت و ضرورت به کارگیری قطعات و تجهیزات مورد نیاز در کوتاهترین زمان ممکن، راه اندازی گمرک اختصاصی می تواند در بهبود روند انجام کار در صنعت نفت بسیار راهگشا باشد. 
اعمال مدیریت یکپارچه مرزی
عباس معمارنژاد؛ رییس کل گمرک ایران نیز در سخنان اخیر خود با اعلام اینکه اختصاصی کردن گمرکات کشور براساس تقاضا صورت می گیرد، اظهار داشت: طرح منطقه‌‌ای کردن گمرکات در دستور کار قرار دارد و راه اندازی گمرکات اختصاصی نیز در راستای قانون جدید امور گمرکی در دستور کار است.  
وی یکی از این گمرکات اختصاصی را گمرک نفت ذکر کرد و گفت: راه اندازی گمرکات اختصاصی نفت بر اساس توافقاتی که پیش از این صورت گرفته بود، انجام می شود.
به گفته معمارنژاد، اجرای طرح راه اندازی گمرکات اختصاصی باعث تسهیل فرآیندها، ارائه خدمات بهتر به مراجعین و روانسازی امور تجاری خواهد شد؛ همچنین منجر به مدیریت یکپارچه مرزی می شود.
بدیهی است ایجاد و راه اندازی گمرکات تخصصی امتیازات و مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به استفاده از نیروهای آموزش دیده به منظور ارزیابی دقیق کالاهای خاص اشاره کرد. همچنین ایجاد رویه واحد در انجام تشریفات گمرکی، توجه دقیق به ارزش محمولات خاص و جلوگیری از بیش و کم اظهاری و اعمال دقیق تر کنتر ل های لازم از دیگر مزایای گمرکات تخصصی است.
از سوی دیگر، دایر شدن این گمرکات در نهایت باعث تسریع در امر ترخیص کالاهای خاص با هماهنگی سازمان های همجوار و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالاها خواهد شد. به این ترتیب امید است به منظور تسریع روند صادرات و واردات و بهبود فرایندها در این صنعت به خصوص در شرایط فعلی که اقتصاد کشور مورد هجمه بی امان تحریم هاست، ایجاد گمرکات اختصاصی صنعت نفت با جدیت بیشتری دنبال شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید