تلاش وزارت نفت برای تامین پایدار سوخت زمستانی

مشعل سومین سکوی فاز ١٢ روشن شد

(سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳) ۱۹:۵۱

مشعل سکوی C فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی شب گذشته ( دوشنبه، ١٥ دیماه) روشن شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس و به نقل از شانا،مراحل نهایی عملیات راه اندازی سومین سکوی فاز ١٢ پارس جنوبی شب گذشته (دوشنبه، ١٥ دیماه) آغاز شد.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت نفت و گاز پارس با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی در انتهای هفته جاری پیش بینی می شود اوایل هفته آینده تزریق گاز ترش این سکو به خط لوله دریایی و ارسال به سمت خشکی آغاز شود.

با راه‌اندازی این سکو بالای ٦٠ میلیون مترمکعب گاز در فاز ١٢ پارس جنوبی تولید خواهد شد،  سکوی ٣٤٠٠ تنی بخش C فاز ١٢ پارس جنوبی تیرماه امسال در قالب یک زنجیره عملیات فنی گسترده در آبهای خلیج فارس نصب شد.

این سکوی تولیدی روی ١٠ حلقه چاه حفاری شده در این موقعیت قرار گرفت و تولید معادل ٦٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در این بخش از مخزن به صورت روزانه در شرح فعالیت آن پیش بینی شده است.

با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می شود.

فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.

مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید