سمینار پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در منطقه ویژه پارس برگزار شد

(چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۳۸

سمینار پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با حضور مسئولان شهرستان عسلویه ،مدیران و کارشناسان سازمان منطقه ویژه پارس و شرکت ها مستقر در منطقه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی منطقه ویژه پارس، دکتر هاشم ستاره مدرس سمینار پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اظهار داشت: پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات می‌شود.
 
 وی اضافه کرد: بازدارندگی تدابیری است که با استفاده از وسایل روانی به جای ابزار فیزیکی از بروز جنگ ها جلوگیری می کند و در واقع توانایی های بازدارندگی، توانایی های دفاعی را تقویت می کند.
ستاره با تشریح اصول و مبانی تهدید شناسی با رویکرد پدافند غیر عامل ادامه داد: تهدید در اصطلاح عام یعنی ترساندن طرف مقابل جهت جلوگیری از حمله وی و یا حصول به یک هدف از قبل پیش‌بینی شده است.
 
وی گفت: جنگ روانی شامل سناریوهای متعدد و گسترده‌ای بوده که با بکارگیری طیف وسیعی از رسانه‌های عمومی و خصوصی و عناصر ناراضی و نفوذی (ستون پنجم) و از طریق پخش اطلاعیه، شب‌نامه و عرصه‌ها و محصولات هنری و ...، انسجام ملی، اراده ملی بر دفاع، مقبولیت نظام و دولت در نزد اقشار مردم و ... را هدف قرار داده و سعی دارند با بزرگ‌نمایی قدرت و توان خود و ناچیز و ناتوان جلوه دادن حریف، مردم و مدافعان و مسئولین را مرعوب و ناامید و وادار به تسلیم بدون دفاع کند.
دکتر ستاره در ادامه به تشریح اصول و مبانی مدیریت بحران پرداخت و افزود: یک  تعریف ساده برای بحران، کمبود منابع در هنگام  نیاز است. اما در یک تعریف جامع و کلی تر بحران شرایطی است که درآن حوادث ناگهانی ما نند زلزله، سیل، آتش سوزی ناشی از رعد و برق شدیدیا دیگر عوامل، تخریب محیط زیست و همچنین مشکلات ناشی از عملکردهای انسانی و سازمانی  مانند ورشکستگی یک شرکت و… به صورت غیر قابل کنترل پیش آمده و زندگی بشر را تهدید می‌کنند که برای این بحران‌ها بایستی اقداماتی فوری و اضطراری انجام داد.
 
اصول و مبانی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، توجه به ماهیت و تعریف مخاطرات بالقوه و تهدیدات، ماهیت آسیب پذیری سازمان‌ها در برابر انواع تهدیدات، تغییر مداوم شرایط داخلی و خارجی و بروز تهدیدات متغیر، بروز انواع تهدیدات جدید و نوظهور، لزوم توجه به طرح ریزی، استقرار و نگهداشت سیستم مدیریت بحران به عنوان یک زیر ساخت در هر سازمان و لزوم شناسایی انواع مخاطرات بالقوه و تهدیدات و ارزیابی جامع آنها از دیگر مباحث مطرح شده در این سمینار یک روزه اعلام شده است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید