مشاور مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس در امور زنان درگفتگو با پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس عنوان کرد:

عدالت جنسیتی از مهم ترین عوامل و اصول دستیابی به مشارکت و توسعه پایدار در جامعه است

(سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶) ۱۸:۵۶

مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مسوولیت قانونگذاران را در زمینه برقراری عدالت جنسیتی مهم دانست و تاکید کرد که با اقدامات و انجام فعالیت های زیرساختی می توان عدالت جنسیتی را در جامعه برقرار کرد تا تمامی افراد جامعه و خانواده در امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به طور یکسان و به یک میزان مشارکت داشته باشند.

لیدا جهاندیده درگفتگو با پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس با بیان این که اصلی‌ترین هدف عدالت جنسیتی دستیابی به برقراری عدالت میان زنان و مردان برای تضمین رسیدن به توسعه پایدار است، اظهارکرد: این مقوله درحوزه های اجرایی به سبب اختلال درفرهنگ‌ها و پالایش نکردن مبانی آن با چالش‌هایی مواجه است.
 وی افزود: عدالت جنسیتی نیازمند تبیینی درست درعرصه گرایش‌ها و نگرش‌های متکی بر فرهنگ است به ویژه آنکه استحکام نهاد خانواده از اساسی ترین اهداف قانونگذار محسوب می‌شود.
 مشاور مدیرعامل در امور زنان و خانواده سازمان منطقه ویژه پارس تاکید کرد: اصلی ترین هدف عدالت جنسیتی دستیابی به عدالت میان زنان و مردان برای تضمین رسیدن به توسعه پایدار است و با مشارکت زنان برابرمردان در تمامی عرصه ها، رعایت حقوق انسانی زنان، کاهش تبعیض های جنسیتی در حوزه های مختلف به وقوع می پیوندد.
جهاندیده با بیان اینکه تبیین موضوع و رویکرد عدالت جنسیتی از اهمیت زیادی برخوردار است، بیان داشت: دولت یازدهم در طول فعالیت خود توجه شایانی به حوزه زنان و برقراری عدالت در این باره داشته است و اجرای عدالت جنسیتی در تمامی امور را لازم و ضروری می داند.
وی اضافه کرد: امور زنان و خانواده سازمان منطقه ویژه پارس به نمایندگی از وزارت نفت پارسال با شناسایی و موانع چالش ها و توانمندی بانوان شاغل در سطح منطقه توانست با برنامه ریزی های صورت گرفته و با بهره گیری از تجارب مشاورامورزنان و خانواده وزارت نفت و در سایه تجربیات امور زنان شرکت ملی نفت، تاثیرات مهمی در برقراری عدالت جنسیتی در سطح منطقه و شرکت های مستقر داشته باشد.
مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با اشاره به این که برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های توان افزایی از مهمترین اولویت های امور زنان و خانواده وزارت نفت محسوب می شود اظهارکرد: تعامل با امور زنان سایر دستگاه ها و نهاد های دولتی و برقراری ارتباط با جامعه پیرامونی با هدف آموزش و توانمند سازی زنان منطقه از اهداف مسولیت های اجتماعی امورزنان و خانواده است.
 وی حل موانع فراروی حوزه زنان برقراری مستمری پس از فوت بانوان پرداخت عائله مندی زنان شاغل و کاهش ساعت کار زنان مشمول و حل معضلات و مشکلات خانواده های اقماری را از مهمتریم اقدامات مهم و مؤثر أمور زنان و خانواده وزارت نفت و به تبع آن  أمور زنان و خانواده  منطقه ویژه پارس تا کنون برشمرد.
 این مقام مسئول با بیان این که صنعت نفت در ماه های گذشته توانسته است با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و فرهنگی به توانمند سازی و توان افزایی بانوان شاغل در سطح صنعت در همه زمینه ها کمک کند گفت: با عدالت مداری، اعتدال گرایی، دیده بانی، پایش و ارزشیابی و تقویت باور مسئولان در زمینه ضرورت حضور زنان در عرصه های مختلف تا رسیدن به توسعه متوازن و پایداریکی از راههای توسعه جامعه برقراری عدالت جنسیتی در تمام دستگاههای اجرایی و نهاهای دولتی کشور است.
این مقام مسئول درپاسخ به میزان مشارکت اجتماعی زنان در جامعه با توجه به مفهوم عدالت جنسیتی تصریح کرد: هدف از مشارکت اجتماعی زنان، ارتقاء و اشتراک تفکر سازنده آنان در اجتماع است؛ فرآیندی که نیازمند فعالیت گسترده فرهنگی و توجه به موانع و محدودیت ها است، همچنین تمایل و علاقه مندی زنان به مشارکت در فعالیت های اجتماعی در کنار فراهم آمدن شرایط مناسب فردی برای آنان همچون حس خودباوری و اعتماد به نفس می تواند امکان حضور و افزایش آمادگی های آنان را دو چندان کند.
وی در ادامه به مشارکت زنان کشور در عرصه تصمیم گیری و اجرا اشاره کرد و گفت: وقتی میزان تقاضای زنان برای حضور و شرکت در عرصه اجتماعی افزایش یابد، به همان نسبت از آنان در عرصه های تصمیم گیری و مدیریتی نیز استفاده می شود، بنابراین مشارکت اجتماعی در میان زنان باید به صورت یک مطالبه اجتماعی در آید تا به معنای واقعی مفهوم عدالت جنسیتی تحقق یابد.
سرپرست آموزش مهارت های کارآفرینی و خانواده سازمان منطقه ویژه پارس بیان کرد: عدالت جنسیتی، موضوع مهمی است که به واسطه آن می توان درجهت ایجاد دموکراسی درجامعه گام برداشت. زنان باید بدون هیچگونه تمایزی، ازحق برابری در برابر قانون برخوردار باشند و نباید درهیچ زمینه ای در جامعه با مردان تبعیض داشته باشند و براین پایه برابری زنان می‌توانند درتوسعه کشور نقش اساسی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه عدالت جنسیتی از اهمیت زیادی برخوردار است و جامعه بدون وجود سرمایه زنان نمی تواند به توسعه دلخواه دست پیدا کند، اظهارکرد: برای پیاده سازی تعادل در جامعه باید قوانین دست و پاگیر مورد بازبینی قرارگیرد و برای اینکه زنان و دختران جامعه هم راستای مردان از تمامی حقوق فرهنگی، مشارکتهای سیاسی، اقتصادی به طور یکسان و لازم برخوردار شوند، می بایست به موضوع عدالت جنسیتی توجه واهتمام ویژه ای شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید