اهداف کلان :
۱- صیانت از حقوق سازمان و اعمال نقش حاکمیتی سازمان در منطقه
۲- تحقق گمرک الکترونیک
۳- اصلاح ساختار و ارتقاء بهره وری با رویکرد بهبود مستمر
۴- مدیریت محیط تعاملی
۵- نهادینه سازی سلامت اداری
۶- حرکت به سمت تحقق استانداردها و شاخص های جهانی
۷- آموزش، بهسازی و توسعه منابع انسانی
۸- مدیریت صادرات منطقه
۹- حمایت از تولید داخلی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی
۱۰-پشتیبانی از سرمایه گذاران-فعالان اقتصادی در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
اهداف راهبردی متناظر بر اهداف کلان:
۱- صیانت از حقوق سازمان و اعمال نقش حاکمیتی سازمان در منطقه :
هدف اول: اعمال حاکمیت سازمانی و کنترل های قانونی
هدف دوم: اخذ هزینه ها و عوارض گمرکی و درآمدزائی
۲- تحقق گمرک الکترونیک :
هدف اول: ایجاد زیرساختهای ارتباطی و الکترونیکی
هدف دوم: استفاده از سیستم های مکانیزه و نرم افزارهای تخصصی
هدف سوم: تحقق پنجره واحد تجاری
هدف چهارم: تحقق کامل دور اظهاری
۳- اصلاح ساختار و ارتقاء بهره وری با رویکرد بهبود مستمر:
هدف اول: ایفای نقش و اثرگذاری در اصلاح و تدوین قوانین و مقررات مرتبط
هدف دوم: چابک سازی ساختار سازمانی
هدف سوم: استقرار نظام های نوین مدیریتی
۴- مدیریت محیط تعاملی :
هدف اول: تعامل سازنده با مناطق همجوار
هدف دوم: تعامل سازنده با سازمان ها، ارگان ها و نهادهای ذی مدخل در حوزه گمرک
هدف سوم: ایفای نقش کنترلی در مبادی ورودی و خروجی منطقه و احاطه بر قلمرو گمرکی منطقه
هدف چهارم: ارتباط مستمر با سرمایه گذاران، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان بخش های مختلف و پیگیری مسائل و مشکلات گمرکی آنان
۵- نهادینه سازی سلامت اداری :
هدف اول: ارتقاء و ترویج فرهنگ درستکاری
هدف دوم: پیشگیری و مقابله با تخلف و فساد اداری
هدف سوم: تحقق رویکرد خود کنترلی
هدف چهارم: قابلیت رویدادنگاری فرآیندها در نرم افزارهای کاربردی
هدف پنجم: تقسیم کار و واگذاری مسئولیت ها در جهت جلوگیری از اعمال نظرات شخصی و فردی
۶- تحقق استانداردها و شاخص های جهانی :
هدف اول: شناسائی مناطق آزاد و ویژه موفق بین المللی با رویکرد پژوهش و تحقیق
هدف دوم: نزدیک کردن شاخص ها و استانداردهای موجود به استاندارهای موفق جهانی
۶- آموزش، بهسازی و توسعه منابع انسانی :
هدف اول:ارتقاء سطح دانش تخصصی پرسنل از طریق نیازسنجی آموزشی و اعلام نیاز به مبادی آموزشی مربوطه
هدف دوم: توانمند سازی پرسنل
هدف سوم: ارتقاء روحیه کاری و انگیزشی کارکنان
۸- مدیریت صادرات منطقه :
هدف اول: حذف موانع صادراتی
هدف دوم: تعامل با نهادهای قانون گذار جهت حمایت حداکثری از صادرات
هدف سوم: تسریع در انجام فرآیند تشریفات گمرکی در امر صادرات
هدف چهارم: ارائه پیشنهادات و راهکارهای موثر در جهت تقویت و رشد صادرات به سازمان های مسئول در حوزه تقنینی
۹-حمایت از تولید داخلی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی :
هدف اول: ایجاد ارزش افزوده محصولات تولیدی
هدف دوم: کمک به راه اندازی زنجیره پایین دستی تولیدی در حوزه پتروشیمی
هدف سوم: کاهش زمان ترخیص کالاهای ورودی اعم از تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز پروژه ها
هدف چهارم: ممانعت از ورود کالاهائیکه دارای عنوان مشابه داخلی بوده و در داخل کشور با کیفیت مناسب تولید می گردد
هدف پنجم: تلاش در جهت حفظ منابع ارزی از طریق ساماندهی و واردات و صرفا اجازه ورود کالاهای ضروری
-برنامه های عملیاتی متناظر با اهداف راهبردی :
۱- توسعه سامانه جامع امور گمرکی با قابلیتهای جدید و امکان اظهار الکترونیک کالا و تجهیزات قبل از ورود به منطقه.
۲- ساماندهی پارکینگ ماشین آلات ترانزیتی و ورودی به منطقه و استقرار امکانات رفاهی.
۳- افزایش درآمدزائی مدیریت امور گمرکی از طریق تصویب تعرفه های متعارف قانونی با اولویت حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی و شرکتهای دانش بنیان.
۴- استفاده حداکثری از زیرساختهای منطقه جهت توسعه صادرات محصولات منطقه و غیر منطقه ای و تجاری.
۵- جذب و تشویق صادرکنندگان و واردکنندگان کالاها و تجار به استفاده از زیرساختهای قانونی منطقه از طریق ارائه خدمات کامل گمرکی با کمترین زمان و هزینه.
۶- پیگیری و اخذ معافیت گمرکی 15 درصد جهت کالاهای واردات قطعی.
۷- توسعه ارتباطات با دبیرخانه شورای عالی مناطق، کمیسیون ارزش افزوده، سازمان توسعه تجارت، بانکهای عامل کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهای مرتبط به منظور تسریع در فرآیند ترخیص کالا.
۸- پیگیری اخذ حداکثری ارزش افزوده جهت محصولات تولیدی منطقه.
۹- به حداقل رساندن زمان تایید ثبت سفارشات انجام شده.
۱۰- تسریع در فرآیند آزاد سازی تضامین فعالان منطقه نزد بانک با تعامل با بانک مرکزی و بانکهای عامل و دبیرخانه شورای عالی مناطق.
۱۱- برگزاری کلاسهای آموزشی در حوزه تخصصی گمرک جهت ارتقاء دانش کارکنان.
۱۲- تحقق کامل فرآیند دوراظهاری به منظور به حداقل رساندن حضور ارباب رجوع.