/امور گمرکی/اهداف

اهداف

اهداف کلان :

۱-   صیانت از حقوق سازمان و اعمال نقش حاکمیتی سازمان در منطقه

۲-   تحقق گمرک الکترونیک

۳-   اصلاح ساختار و ارتقاء بهره وری با رویکرد بهبود مستمر

۴-   مدیریت محیط تعاملی

۵-   نهادینه سازی سلامت اداری

۶-   حرکت به سمت تحقق استانداردها و شاخص های جهانی

۷-   آموزش، بهسازی و توسعه منابع انسانی

۸-   مدیریت صادرات منطقه

۹-   حمایت از تولید داخلی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی

۱۰-پشتیبانی از سرمایه گذاران-فعالان اقتصادی در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

اهداف راهبردی متناظر بر اهداف کلان:

۱- صیانت از حقوق سازمان و اعمال نقش حاکمیتی سازمان در منطقه :

     هدف اول: اعمال حاکمیت سازمانی و کنترل های قانونی

     هدف دوم: اخذ هزینه ها و عوارض گمرکی و درآمدزائی

۲- تحقق گمرک الکترونیک :

      هدف اول: ایجاد زیرساختهای ارتباطی و الکترونیکی

     هدف دوم: استفاده از سیستم های مکانیزه و نرم افزارهای تخصصی

     هدف سوم: تحقق پنجره واحد تجاری

      هدف چهارم: تحقق کامل دور اظهاری

۳- اصلاح ساختار و ارتقاء بهره وری با رویکرد بهبود مستمر:

       هدف اول: ایفای نقش و اثرگذاری در اصلاح و تدوین قوانین و مقررات مرتبط

       هدف دوم: چابک سازی ساختار سازمانی

      هدف سوم: استقرار نظام های نوین مدیریتی

۴- مدیریت محیط تعاملی :

     هدف اول: تعامل سازنده با مناطق همجوار

     هدف دوم: تعامل سازنده با سازمان ها، ارگان ها و نهادهای ذی مدخل در حوزه گمرک

    هدف سوم: ایفای نقش کنترلی در مبادی ورودی و خروجی منطقه و احاطه بر قلمرو گمرکی منطقه

    هدف چهارم: ارتباط مستمر با سرمایه گذاران، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان بخش های مختلف و پیگیری مسائل و مشکلات گمرکی آنان

۵- نهادینه سازی سلامت اداری :

    هدف اول: ارتقاء و ترویج فرهنگ درستکاری

    هدف دوم: پیشگیری و مقابله با تخلف و فساد اداری

    هدف سوم: تحقق رویکرد خود کنترلی

    هدف چهارم: قابلیت رویدادنگاری فرآیندها در نرم افزارهای کاربردی

   هدف پنجم: تقسیم کار و واگذاری مسئولیت ها در جهت جلوگیری از اعمال نظرات شخصی و فردی

۶- تحقق استانداردها و شاخص های جهانی :

    هدف اول: شناسائی مناطق آزاد و ویژه موفق بین المللی با رویکرد پژوهش و تحقیق

    هدف دوم: نزدیک کردن شاخص ها و استانداردهای موجود به استاندارهای موفق جهانی

۶- آموزش، بهسازی و توسعه منابع انسانی :

   هدف اول:ارتقاء سطح دانش تخصصی پرسنل از طریق نیازسنجی آموزشی و اعلام نیاز به مبادی آموزشی مربوطه

   هدف دوم: توانمند سازی پرسنل

   هدف سوم: ارتقاء روحیه کاری و انگیزشی کارکنان 

۸- مدیریت صادرات منطقه :

     هدف اول: حذف موانع صادراتی

   هدف دوم: تعامل با نهادهای قانون گذار جهت حمایت حداکثری از صادرات

   هدف سوم: تسریع در انجام فرآیند تشریفات گمرکی در امر صادرات 

   هدف چهارم: ارائه پیشنهادات و راهکارهای موثر در جهت تقویت و رشد صادرات به سازمان های مسئول در حوزه تقنینی

۹-حمایت از تولید داخلی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی :

   هدف اول: ایجاد ارزش افزوده محصولات تولیدی

   هدف دوم: کمک به راه اندازی زنجیره پایین دستی تولیدی در حوزه پتروشیمی

   هدف سوم: کاهش زمان ترخیص کالاهای ورودی اعم از تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز پروژه ها

   هدف چهارم: ممانعت از ورود کالاهائیکه دارای عنوان مشابه داخلی بوده و در داخل کشور با کیفیت مناسب تولید می گردد

   هدف پنجم: تلاش در جهت حفظ منابع ارزی از طریق ساماندهی و واردات و صرفا اجازه ورود کالاهای ضروری 

-برنامه های عملیاتی متناظر با اهداف راهبردی :

۱-   توسعه سامانه جامع امور گمرکی با قابلیتهای جدید و امکان اظهار الکترونیک کالا و تجهیزات قبل از ورود به منطقه.

۲-   ساماندهی پارکینگ ماشین آلات ترانزیتی و ورودی به منطقه و استقرار امکانات رفاهی.

۳-   افزایش درآمدزائی مدیریت امور گمرکی از طریق تصویب تعرفه های متعارف قانونی با اولویت حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی و شرکتهای دانش بنیان.

۴-   استفاده حداکثری از زیرساختهای منطقه جهت توسعه صادرات محصولات منطقه و غیر منطقه ای و تجاری.

۵-   جذب و تشویق صادرکنندگان و واردکنندگان کالاها و تجار به استفاده از زیرساختهای قانونی منطقه از طریق ارائه خدمات کامل گمرکی با کمترین زمان و هزینه.

۶-   پیگیری و اخذ معافیت گمرکی 15 درصد جهت کالاهای واردات قطعی.

۷-   توسعه ارتباطات با دبیرخانه شورای عالی مناطق، کمیسیون ارزش افزوده، سازمان توسعه تجارت، بانکهای عامل کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهای مرتبط به منظور تسریع در فرآیند ترخیص کالا.

۸-   پیگیری اخذ حداکثری ارزش افزوده جهت محصولات تولیدی منطقه.

۹-   به حداقل رساندن زمان تایید ثبت سفارشات انجام شده.

۱۰-  تسریع در فرآیند آزاد سازی تضامین فعالان منطقه نزد بانک با تعامل با بانک مرکزی و بانکهای عامل و دبیرخانه شورای عالی مناطق.

۱۱-  برگزاری کلاسهای آموزشی در حوزه تخصصی گمرک جهت ارتقاء دانش کارکنان.

۱۲-  تحقق کامل فرآیند دوراظهاری به منظور به حداقل رساندن حضور ارباب رجوع.