برنامه کاربردی هوش مصنوعی در توسعه نفت و گاز

(چهارشنبه ۱۷ اَمرداد ۱۴۰۳) ۰۸:۵۹

هوش مصنوعی در همه روش ها به مرحله ای از فعالیت های پژوهشی در سالهای اخیر رسیده است . افزایش سریع فعالیت های هوش مصنوعی با نشان دادن پتانسیل های خود به نسبت زیادی برای راهبری دستورالعمل ها در آینده می‌باشد.

ترجمه: حسین ایزد پناه

 

در صنعت نفت و گاز تقریباً همه تکنولوژی ها  ستاره درخشانی به حساب می آیند که توجه محققانی که عمر خودشان را وقف این موضوع کرده اند به خود جلب می نمایند .
برای موشکافی بیشتر در مورد هوش مصنوعی در توسعه میادین نفتی به صورت جزئی اگر روند آینده این تکنولوژی مهیج در صنعت نفت و گاز را در جستار ادبیاتی گوگل بررسی کنیم ، به آمار بزرگی از مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی برمیخوریم.
بر اساس  جستار برنامه هوش مصنوعی،به موضوعات مهم در توسعه میدان نفتی شامل محاسبه دینامیک تولید ،بهینه سازی برنامه توسعه ای ،شناسایی ته مانده نفت ،شناسایی شکاف ،بازیابی نفت پیشرفته ،به طور ویژه جستجو  و خلاصه شده اند و نظرات مخالف و موافق  مهیج محاسبه هوش مصنوعی با یکدیگر مقایسه شده است .
بر اساس آنالیزها ، مباحث ،و موقعیت  ،برنامه هوش مصنوعی در توسعه میدان نفتی به انعقاد رسیده و پیشنهاد ها و مسیرهای بالقوه برای آینده کار برنامه هوش مصنوعی در توسعه دادن نفت و گاز فراهم گردیده است .
معرفی: 
هوش مصنوعی یک تاریخ طولانی دارد که از سال ۱۹۵۰ آغاز شده است . وقتی  «آلن تورین» ریاضیدان بریتانیایی سوال مطرحی  با این مضمون پرسید « آیا ماشین می تواند فکر کند ؟» هوش مصنوعی به طور رسمی مورد پیشنهاد قرار گرفت و به عنوان یک  رشته جدید تحقیقی در کنفرانس دانشگاه دورتمون در سال ۱۹۵۰ تعیین شد .
سپس اولین بهار هوش مصنوعی از راه رسید و وقتی هوش در رشته های مختلف مورد درخواست قرار گرفت ،لابراتوار های مرتبط نیز شروع به تأسیس شدن در کشورهای مختلف کردند .و بعد کارشناسان بر این باور شدند که ماشین به زودی جایگزین بسیاری از بخش ها خواهد شد .
اگر چه وقتی به دهه ۱۹۷۰ رسید به دلیل محدودیت الگوریتم هوش مصنوعی ،توسعه هوش مصنوعی نیز محدود شد . به دلیل ناتوانی در پیاده سازی در مقیاس بزرگ یا کارهای پیچیده چند سال بعدتر همراه با استفاده همه جانبه از سیستم هوشمند هوش مصنوعی شروع به رشد دوباره کرد .
به هر حال از زمانی که سیستم هوشمند نیازمند توانایی پردازش دانش قوی و هزینه نگهداری بالا شد ،شکاف معناداری در توسعه هوش مصنوعی وجود نداشت . توسعه سریع کامپیوتر ها در اواخر دهه ۱۹۹۰به نظر می‌رسد کنترلی روی بهار از راه رسیده هوش مصنوعی بوجود آورده باشد . 
بیش از ۶۰ سال بالا و پایین رفتن  هوش مصنوعی به همراه فائق آمدن  بر  فناوری  آلفا گو ( AlphaGo)   به فناوری لی سی دول ( Leese-dol) بازگشت. سپس در سال ۲۰۱۷ فناوری آلفا گو با خود آموزشی پرسرعت بدون دخالت داده های بشری حضور یافت که مورد استقبال مشاغل بیشماری از زندگی  قرار گرفت و اندیشه های تازه ای را برای هوش مصنوعی در بخش های زیادی بوجود آورد.
همزمان با توسعه «رایانش ابری »,کلان داده ها ،شبکه عصبی مصنوعی ،یادگیری عمیق ،و دیگر تکنولوژی های جدید می توان گفت هوش مصنوعی به جهش تازه ای دست یافته و زندگی روتین ما را به خوبی  دستخوش تغییر قرار داده است .
ماشین های بدون راننده ،سیستم تشخیص چهره و دیگر برنامه های کاربردی هوش مصنوعی بیش از این فقط افسانه و خیال بودند که در فیلم های علمی - تخیلی نمایش داده می‌شدند .
هوش مصنوعی تقریباً در همه بخش های زندگی مورد تقاضا بوده است .به عنوان هسته صنعت انرژی سنتی ،صنعت نفت و گاز نیز هوش مصنوعی را در بر می‌گیرد مانند  تکنولوژی های جدید ،اکتشافها ،تولید و توسعه نفت و گاز .
برنامه هوش مصنوعی در رشته مهندسی مواد نفتی در مجامع عمومی 
بوسیله انجمن های بین المللی کمی پیش از سال ۱۹۷۰ مورد استقبال قرار گرفت.
در سال ۲۰۰۹ مرکز تجهیزات ر و صنعتی( SPE) یک شعبه از آنالیز محاسبه هوش مصنوعی را برای بهبود تکنولوژی های مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه مواد نفتی را ایجاد کرد .
در حال حاضر اپلیکیشن هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز با سرعت در حال توسعه می‌باشد همانطور که مفهوم هوش مصنوعی به طور منظم در بدنه مختلف صنعت نفت مانند مته کاری هوشمند ،تولید هوشمند ،خط لوله هوشمند ،پالایش هوشمند و غیره و این در آینده مسیری را برای تحقیق و پژوهش خواهد بود .
همراه با الگوریتم های هوش مصنوعی ،توسعه دهندگان یک سری از تکنولوژی های هوش مصنوعی کاربردی را در توسعه و اکتشاف توسعه داده اند .
در رشته اکتشاف، پیش از این ،بکارگیری متد ANN نتایج قابل ملاحظه ای را در کاستن از ریسک در اکتشاف و بهبود آمار موفقیت اکتشاف از خود نشان داده است .
در رشته مته کاری ،تجهیزات جدید مانند تجهیزات مته کاری اتوماتیک و لوله مته هوشمند ،سطح مته را بهبود و هزینه ها را به صورت چشمگیری کاهش داده اند .در توسعه میدان نفتی نیز بر اساس اطلاعات تاریخی تولید در میدان نفتی برای بهینه سازی طراحی توسعه , تکنولوژی هوش مصنوعی مدل اصلی بوده است .
 
منبع : CIMNE, Barcelona,Spain,2020
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید